“Fia” regaerade på mitt förra inlägg och skrev att hon inte trodde på att jag åt mycket mat och godsaker, eftersom jag skrev att jag inte gått upp i vikt i samma takt som jag gjorde med Olivia. Dessutom verkade hon inte tro på att kvinnor är olika gällande hur de reagerar på amning.

Som info till “Fia” vill jag berätta att ätstörningar nästan alltid i grund och botten beror på att man inte fått en bra självkänsla som barn. Antingen har man upplevt missbruk i familjen, eller så har man inte blivit sedd och uppmuntrad. Sexuellt utnyttjande leder också ofta till ätstörningar eller missbruk senare i livet. Ifall man känt sig 100 % trygg som barn, så brukar inte en ätstörning börja för att man vill bli smalare. Jag berättar väldigt mycket om detta i min kommande bok (Forum/Bonnierförlagen), som kommer ut 2013.

Jag är ledsen, om du “Fia” tog illa upp. Vet inte vad som ligger bakom det.
Men “Fia”, det finns faktiskt människor som har väldigt snabb ämnesomsättning och det finns många kvinnor som upplever att all energi sugs ur dem när de ammar, hur bra de än tar hand om energiintaget.

Jag har ärvt detta dilemma av min mamma Ulla. Hon hade huvudrollen i en stor finsk film som handlade om första världskriget. Jag var 2-3 månader gammal när hon började filma. Jag var med i några scener i filmen som hennes yngsta barn. Här nedan ser du bilder på henne (från just den filmen). Hennes kinder blev insjunkna och hon blev jätte mager av att amma.

Min mammas ansikte syns som “genomskinlig” bild i bakgrunden och dessutom sitter hon längst till höger med mig i famnen.

Här är också mamma på bild (“Elina” i filmen)

“Fia”, det är inte alltid kul att inte kunna gå upp i vikt när man egentligen vill det…

One thought on “Till “Fia” ang inlägget om svullna ben och viktnedgång vid amning

  1. Väldigt bra skrivet Linda. Jag vill bara påpeka att även jag är gravid och jag är i vecka 15. Har bara gått upp 500 g än så läng och jag äter verkligen hela tiden, dock bara nyttiga saker så att säga. Är inte alls sugen på godis eller fika utan bara på bra mat och frukt. Så jag vill bara lämna mitt stöd och påvisa att det finns fler där ute i vårt avlånga land som har problem att gå upp i vikt. Min barnmorska har till och med påpekat detta för mig att jag måste upp i vikt. Vill bara tillägga att jag innan graviditeten, tränade 5 pass i veckan, och nu orkar jag endast promenera till och från jobbet samt vara på jymmet någon gång i veckan eftersom jag är så extrem trött. Tror därför att min kropp håller på att omvandla mina muskler. Men jag kämpar med att gå upp i vikt. vill det väldigt gärna… men ….
    tack för en väldigt bra blogg.
    Kram Maritha

Comments are now closed.