Det är förfärligt att läsa om knarkhärvan, som berör tonåringar. 50 barn i en och samma skola.

Hur har det kunnat bli så här? Hur kan det komma sig att dessa ungdomar säger att ALLA 16-åringar har rökt cannabis?
Jag är inte så förfärligt gammal och när jag gick i gymnasiet, var det bara två killar i hela skolan som knarkade. (Alla har ju rätt så bra koll på varandra)

Jag fasar över tanken, att Olivia skall utsättas för detta grupptryck, när hon börjar skolan. Och inte nog med det. Dessutom kommer hon att få mycket sämre undervisning här i Sverige, än hon kunde få i många andra länder. Det krävs så otroligt lite, för att klara skolgången i detta land.
Varför slopades studentexamen? Varför kräver man inte mer av eleverna?

Jag hoppas på radikala förändringar inom de närmaste åren…

2 thoughts on “Tonåringar i knarkhärva

  1. På vissa skolgårdar finns det killar som bjuder skolungdomarna på olika droger. Det märkliga är att lärarna *inte*reagerar på att elever är påverkade under skoltiden.

  2. Jag skulle bara vilja veta med vilka erfarenheter du dragit slusatsen att det krävs lite för att klara skolgången i Sverige. Avser du grundskola, gymnasium eller universitet? Jag går sista året i gymnasiet och det är verkligen ett jobb att prestera hela tiden. Jag har väldigt höga betyg och jag kan hålla med om att disciplin och respekt skulle behöva läras in bättre, men jag skulle inte påstå att det är “lätt” att klara sig ur skolan. Jag tror du behöver specificera dig lite och tala om vad du baserat din slutsats på. Alla skolor och ungdomar är inte likadana.

Comments are now closed.