Mitt avtal med Forum/Bonnier blev påskrivet 30.3.
Jag är oerhört glad för att just det förlaget vill ge ut denna bok.
Jag kommer inte att ha en spökskrivare, utan skriver boken själv. Jag samarbetar och bollar texten
med förläggaren Anders Sjöqvist och en redaktör.

Igår hade jag och Anders vårt första planeringsmöte. Otroligt trevligt och givande!

Jag har berättat om min kommande bok om ätstörningar på bloggen.
I boken berättar jag om “de osynliga ätstörningarna” Ortorexi och Bulimi och den mer kända sjukdomen Anorexi.
I 23 år led jag av dessa sjukdomar och jag vet att det finns så oerhört många, som känner sig förtvivlade
och deprimerade just nu. Mörkertalet är stort. De behöver denna bok.

Jag har köpt alla böcker om ätstörningar jag kunnat komma över i England och Sverige. De svenska
böckerna är alla likadana. Det verkar som om man i Sverige är rädd för att berätta hela sanningen om
dessa sjukdomar och om alla “tricks” den “ätstörda” håller på med.
Jag förhandlade även med ett annat bokförlag, men de var väldigt “konservativa” och reagerade på
det att jag var så ärlig i mina texter. Jag berättade helt enkelt “för mycket”. De var rädda för att mina
berättelser skulle uppmuntra ätstörda att göra saker, som de inte själva kommit på.

Det är nog det dummaste resonemanget jag hört på länge.  För det första kan alla som lider av
ätstörningar nästan alla “knep”. För det andra så är inget annat viktigare, än att i ett så tidigt skede
som möjligt avbryta sjukdomsförloppet. Anhöriga och vänner måste lära sig allt om dessa sjukdomar.
Ifall man inte haft en ätstörning, är det svårt att känna igen, speciellt ortorektiker och bulimiker.
Närstående måste ta upp ämnet, när de misstänker att något är på tok.

INGEN blir frisk utan hjälp av andra! Inte ens en “duktig flicka”. Men med professionell hjälp och
vänners närvaro och stöttning, kan alla bli friska!!!

2 thoughts on “Bokavtal med Forum/Bonnierförlagen påskrivet. Boken om ätstörningar kommer ut 2013.

Comments are now closed.