“Sänkta krav för att bli polis” Det var rubriken jag reagerade på med ett “Va?!?”, när jag läste SvD på morgonen.

Det hade varit ett passande skämt första april, men nu var det ju fakta jag hade framför mig.

Varför i all världen skall inte en polis behöva kunna prata perfekt svenska?

Man borde ju satsa mest på just kommunikation och psykologi i skolningen av poliser.

Nu skall dessutom tonåringar få söka till skolan?! Läs detta om pannloben, som är klar vid 25-års ålder!

PANNLOB (Robus Frontalis) eller FRONTALLOB

Hjärnans högsta tankefunktioner finns i pannloben t.ex. att:

-koncentrera sig på en uppgift.
-planera handlande.
-lära av erfarenhet.
-styra våra rörelser.

Pannloben delas i sin tur in i följande delar:

-Motoriska barken.
-Premotoriska barken.
-Prefrontala barken.
-Orbitofrontala barken (del av prefrontala barken).

Motoriska barken: Viljestyrda rörelser.
Premotoriska barken: Planering av rörelser.
Prefrontala barken: Att organisera handlingar.

Prefrontala barken är den viktigaste och största delen och den del av hjärnan som har flest unika funktioner. Här finns bl.a. det som gör det möjligt att välja en passande handling utifrån erfarenhet, kunskap, träning och regler.

Pannloben och ungdomar:
Tonåringar kan se ut som vuxna men hjärnan är inte fullvuxen förrän vi blir ca 25 år.

(Texten om pannloben fanns på nätet)

Under dagen har jag förresten också läst att endast polisen stod för skottlossningen vid guldrånet på Östermalm.
Jag tror att allt detta skadar polisens trovärdighet.