”Så fick jag tillbaka min superkropp”

FÖRE Anna Fernette innan hon börjat med träningen…
Före Anna Fernette innan hon börjat med träningen...
Foto: PRIVAT

…OCH EFTER Anna nådde superformen på tre månader.
...och efter Anna nådde superformen på tre månader.
Foto: JOHN HAGBY

JOURNALISTEN CAMILLA BJÖRKMAN HAR SKRIVIT ARTIKELN, OM ANNA FERNETTE. ARTIKELN PUBLICERADES FÖRSTA GÅNGEN I MARS 2011 OCH AFTONBLADET LÄGGER UT DEN OM OCH OM IGEN. SENAST IGÅR LÅG DEN HÖGT UPPE PÅ HEMSIDAN. ORSAKEN TILL ATT DE PUBLICERAR DEN PÅ NYTT MÅSTE JU VARA ATT SÅ MÅNGA PERSONER KLICKAR PÅ INLÄGGET FÖR ATT LÄSA ARTIKELN. DET BEVISAR ATT DET SJUKA IDEALET MED “POJK-KVINNOR” ÄR DET SOM EFTERSTRÄVAS IDAG.

JAG VET INTE OM CAMILLA BJÖRKMAN ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR ONORMALT OCH VÄLDIGT OHÄLSOSAMT FÖR EN KVINNA ATT HA BARA 10 % FETT I KROPPEN.

HÄR KOMMER EN DEL AV TEXTEN:

Anna Fernettes mat- och träningsschema ger dig en vältränad kropp – och en bättre självkänsla
Trött på gravidkilon som aldrig vill försvinna? Tiden som aldrig räcker till?
Småbarnsmamman Anna Fernette fick nog av ursäkterna – och kom i superform på bara tre månader.
Här visar hon hur du kan göra likadant.

Ner 18 kilo och i superform på tre månader. Så har det gått till båda gångerna Anna Fernette har fött barn, senast nu i somras. Fettprocenten har hon sänkt från 20 till 10 procent.
(HÄR BORDE AFTONBLADET HA TAGIT SITT ANSVAR OCH IFRÅGASATT ARTIKELN)
– Det är kul när man inser hur lätt det faktiskt är, säger hon.

 

JESSICA WESTERGAARD (SAMBO MED MARKOOLIO) ÄR PT OCH COACH I HÄLSA OCH FITNESS. HÄR KAN NI LÄSA HENNES SVAR PÅ FRÅGAN OM FETTPROCENT, SOM NÅGON AV HENNES BLOGGLÄSARE STÄLLT HENNE.

Jessica PT/Coach -Hälsa Fitness
28årig träningstokig tjej, sambo med Marko (Markoolio..Tyke…Dr mugg😉 ). Tillsammans har vi en dotter på 1,5år och väntar nu nr 2. Bakgrund som elitsatsande alpinist och fitnesstjej. Till yrket är jag Personlig tränare/Coach, föreläsare och massageterapeut (just nu mamma”ledig”). Det här är bloggen för dig som finner stort intresse i ämnet träning/kost/hälsa, samt kroppens funktion. Driver min egen Challenge “step by step” här på sidan samtidigt som jag slipar min egen fysik och målsättning framöver. Låt dig inspireras, motiveras och ta del av påhitt, strategier, ironi, humor, utmaningar, tävlingar och äventyr! Se, läs och lär😉 “Ingenting är omöjligt, vill du kan du”. Kontakt: Jessica.westergaard@gmail.com

FRÅGA GER SVAR- FETT%

Fråga: Jag undrar över fettprocent. Jag vägde mig nyligen på en sådan våg på gymmet där man får reda på fördelningen av fett, muskler osv i kroppen och då hade jag en fettprocent på strax under 20%. Vad är rimligt som kvinna att ligga på? Jag vill egentligen gå ner några kilo till men undrar när menstruation osv påverkas? Funderar även på att tävla i fitness och undrar hur lågt man bör ligga på då?

Svar: En kvinna ska normalt sett ligga på en fett% mellan 20-30% men det är ingen fara att ligga strax under 20 men bör absolut inte ligga lägre om man inte tävlar itex fitness/bodybuilding. Då man tävlar i fitness är man nere på en väldigt låg % vilket inte är att föredra. Det är ingen % man lever med året om utan något man håller sig till en viss period, som tex inför och under tävling. Dock tar självklart kroppen lite stryk då man jojjar upp och ner med vikten även som tävlande. Mensen kan bla få rubbningar då man ”leker” lite med hormonerna i kroppen. Mensen kan påverkas redan då man är nere runt 18% fett hos vissa och lite lägre för andra, beror helt på hur man själv fungerar och hur känslig man är.

Om du redan ligger så pass lågt i fett% som under 20 tycker jag inte du ska sträva mot att gå ner mer. Satsa istället på att lägga på dig lite mer muskler (det behöver absolut inte innebär att du ska bli stor. Du blir inte ett muskelberg över en natt:) ) Varför vill du då gå ner mer? Att mixtra med vikt och fett% är ingen lek, glöm inte det.

Att gå ner mer i fett% än nödvändigt då man inte tävlar kan medföra hälsorisker.

På den här bilden är jag rätt deffad, kanske ligger runt 14-16%, men det är då inför tävling och inte en % som jag ligger på året om. Idag kanske jag ligger på 22-23% om jag får gissa. Dock är det inte något jag håller koll på, går mr på känsla. Mår jag bra mår kroppen bra.

ceps_113858748

Var rädd om dig.

/Jessica

 

JAG HOPPAS INNERLIGT ATT NÅGON PÅ AFTONBLADET FÖRSTÅR ATT ARTIKELN ÄR SKADLIG FÖR VÄLDIGT MÅNGA MÄNNISKOR.
JAG HAR TYVÄRR SJÄLV VARIT EN DÅLIG FÖREBILD DÅ JAG HADE ORTOREXI (BL.A. PLAYBOY, BAYWATCH, GQ, ELLE, CAFÉ, BJÖRN BORG REKLAM ETC)
MIN FETTPROCENT VAR 9 UNDER MÅNGA ÅR. HADE INGEN MENS  UNDER LÅNGA PERIODER. JAG ÄR LYCKLIGT LOTTAD, SOM KUNNAT BLI GRAVID EFTER ALLA ÅR MED ÄTSTÖRNINGAR.
NU MÅSTE KVINNOIDEALET BLI “KVINNLIGT” IGEN!

 

 

3 thoughts on “Aftonbladet bidrar till ökat antal ortorektiker i Sverige genom att publicera artikeln om Anna Fernettes väg till en kvinnokropp med idiotiskt låg fettprocent

  1. Näin saman otsikon aftonbladetissa. Puhuis mieluummin yleisestä hyvinvoinnista ja treeni-ilosta. Terveisiä Suomesta1

  2. Bra att du tar upp detta ämne. Jag reagerade själv starkt på dessa bilder. En före bild på en som är gravid och absolut inte ser tjock ut snarare normal! Sen denna sjuka efterbild!

  3. Javisst har du rätt i det du skriver! Alltför många kvinnliga modeller, kändisar och skådespelare är ju för magra. Alla som är offentliga borde ju bekämpa det nuvarande kvinnoidealet och sträva mer efter att just som du säger uppmana till hälsosamma matvanor o sund träning. Icke detta onormala som råder nu.

Comments are now closed.