Det skrivs så otroligt ofta om olika vägar att uppnå “superkroppen”.

Hur ser denna moderna “superkropp” ut, hur mår den och hur mår själen inuti denna kropp ut?

Det som tas fram är de yttre attributen. För att en kvinna skall ha en “superkropp”, skall bl.a. alla hennes yttre magmuskler vara lika synliga som hos en man och armarna skall se ut som om de tillhörde en 20-årig kille. Dessa fenomen är möjliga endast ifall kvinnan har alldeles för låg fetthalt i kroppen.

Jag såg ut just så, när jag hade endast 9 % fett i kroppen. Då var jag sjuk. Jag var allvarligt sjuk. Jag led av ortorexi. För att nå den låga fetthalten, var jag tvungen att lämna bort kolhydrater och största delen av fettet och utöver det träna varje dag. En kvinna skall ha 25-30 % fett i kroppen för att alla hormoner skall kunna fungera normalt. Under största delen av mina år med ätstörningar, hade jag ingen mens.

 

 

Jag önskar att ni öppnar följande länk och läser artikeln!

http://livskick.nu/2012/03/05/livskick-krigar-mot-sjuka-ideal-och-atstorningar/

 

 

 

3 thoughts on ““Superkroppen”

  1. Hej!
    Jo, visst är det så att det skrivs väldigt mycket om hur man ska få superkropp på kort tid. Om olika dieter där dom lovar att man ska tappa vikt på nolltid.
    Enda sättet att gå ner i vikt på ett sunt sätt är nog att tänka lite på vad man äter och motionera. Ju mer man tränar ju mer energi behöver ju kroppen för att må bra.
    Visst är det mer skriverier nu om superkropp-kroppsideal än tidigare? Det är nog mycket lätt att drabbas av olika ätstörningar tyvärr.

    Ha en bra dag!
    http://www.fotomarie.blogg.se

  2. Hej!
    Jo, visst är det så att det skrivs väldigt mycket om hur man ska få superkropp på kort tid. Om olika dieter där dom lovar att man ska tappa vikt på nolltid.
    Enda sättet att gå ner i vikt på ett sunt sätt är nog att tänka lite på vad man äter och motionera. Ju mer man tränar ju mer energi behöver ju kroppen för att må bra.
    Visst är det mer skriverier nu om superkropp-kroppsideal än tidigare? Det är nog mycket lätt att drabbas av olika ätstörningar tyvärr.

    Ha en bra dag!

Comments are now closed.