När jag flyttade till Sverige och upplevde de svenska Melodifestival-veckorna (2003) för första gången, tänkte jag bara “Herra Jumala!”.

Jag hade ju sluppit den förfärliga finska moll-musiken 1997, då jag flyttade till USA. Nu plötsligt hade jag hamnat in i en schlager-värld. I sex veckor var svensk schlager det enda som tidningarna skrev om, det enda folk pratade om och det enda jag hörde på radion. Så kändes det i alla fall.

Nu har jag börjat bli ett fan av Melodifestivalen. Dock har jag inte lärt mig att tycka om eller förstå mig på svensk schlager eller dansbandsmusik.
Under de tre senaste åren har det börjat dyka upp artister, som inte kompromissar, utan kör sin egen stil. Så skall det vara!
Som exempel kan jag nämna Salem al Fakir.

Men vad sorgligt, att det verkar vara 12-åringar, som petar på sina mobiler och röstar, när vinnaren skall utses i finalen. Hur annars var det möjligt, att Eric Saade kunde vinna? Han sjunger så falskt (surt) att det gör ont i öronen, sångrösten barnslig och utseendet likaså. Låten var ju inte heller det bästa mästerkompositören skrivit.

Igår var programledarna och artisterna “Loreen” och “Dead by April” perfekta. Gud vad kul att se! Jag förstår att många nu himlar med ögonen, eftersom jag (som klassisk violinist) nämnde Dead by April. Men de är grymma i sin genre.
Loreens låt var perfekt för henne. Den var “up to date” och mystisk, liksom hon själv. Låtskrivarna till hennes låt har ju skrivit huuuur många framgångsrika låtar som helst, men förra året var “I’m in Love” inte ett mästerverk och alldeles för mycket schlager för mig. Det var Sanna Nielsen, med sin underbara personlighet och röst, som tog hem poängen. Men som jag skrev, nu var låten PERFEKT!!!

Jag fötstår inte hur Thorsten Flincks “handtag” på rumpan kunde uppfattas som något snuskigt, eller som något han kom på i stunden??? Det var ju så uppenbart att det hörde till manuset, att det var inövat. Det såg man på Ginas beteende. Hon gav ifrån sig sitt manus, hon bad om att få en närmare kram. Etc. Det var ju kul! SVT lyckades skapa en rubrik till.

Tack SVT för musikalnumret, som programledarna gjorde med killarna. Bra, avslappnat och kul!

Största grattiset går till Loreen!!!!!

2 thoughts on “Melodifestivalen 2012, deltävling 1

  1. Själv så älskar jag schlager både svenskt o finskt , men gillade tiden då det fanns låtar som hade en refräng som fastnade o man kunde nynna långt efteråt på låten, tyvärr var det ej mina favoriter som gick vidare i lördags , ett skrikigt band där refrängen var något att lyssna på o loreen, för överdrivet o låter likadant, hade velat sett the moniker eller the avalons gå vidare, härligt att thorsten flinck gick till 2:a chansen,en låt som berörde o fastnade,& han vågar vara sig själv o gå sin egen väg, programledarna var grymt bra.mvh marie

Comments are now closed.