Idag har jag fått uppleva en svensk julafton hos min underbara svärmor. Tusen tack Marta!

Vi åt fantastiskt god mat, både till lunch och till middag och tomten kom med presenter under eftermiddagen. Olivia fick så fruktansvärt många julklappar. Det blev lite “overkill” för att så många av mina finska släktingar och vänner skickade med presenter till henne när jag hade mina julkonserter i Finland tidigare i veckan, eftersom ingen av dem skulle få fira jul med oss.

Olivia var överlycklig för att hon fick leka med sin 5-åriga kusin John hela dagen. Olivia “avgudar” honom🙂

De flesta julhelgerna har jag spenderat på vår släktgård i södra Finland.

Passar på nu och berättar lite om finska jultraditioner.
I Finland äter vi mest lådor (kålrot, potatis, morot), julskinka, lutfisk, lax, sillsallad (eller rosolli) och risgrynsgröt. Julstjärnorna (kallas även jultårtor) är också poppis. De görs av smördeg och plommonsylt.

Under de åren jag bott i Sverige (sedan 2002), har jag förstått att största delen av befolkningen bänkar sig framför TVn under Melodifestivalsändningarna och Kalle Anka, som visas på julafton.
Jag minns inte att vi någonsin skulle ha satt oss ner för att titta på något speciellt TV-program på julafton i Finland.

Kl 12 på dagen har vi brukat äta julgröt (risgrynsgröt) och lyssna på radio. Strax efter tolvslaget har man nämligen år efter år kunnat höra Jussi Björling framföra O Helga Natt. Så min familjs “Kalle Anka” har varit “O Helga Natt” med Jussi.
Förresten så kom jag precis på att vi haft ett “måste” till. Nämligen att lyssna på julmusik från morgon till kväll. Jag ÄÄÄÄÄLSKAR all julmusik!

Sent på eftermiddagen har vi börjat äta julmiddag. Middagen är oftast väldigt lång.
Efter middagen har julgubben (tomten) knackat på. Sedan har det sjungits för honom och alla har dansat kring julgranen.

Oftast har vi alla vakat sent på julafton.

Jag vill att mina föräldrar och mina andra släktingar (som jag brukat fira jul med i Finland) skall veta hur mycket jag saknar dem!!!

20111224-223125.jpg

Här nedan ser ni förresten julstjärnorna jag nämnde innan:
20111224-223232.jpg

Hoppas ni alla haft en härlig julafton och jag önskar er en fortsatt trevlig helg!

Kram, Linda

One thought on “En väldigt mysig julafton, men saknar min närmaste släkt

  1. Hej Linda,

    Mina föräldrar kommer från finland men jag är född i Sverige. Vi har alltid ätit gröt vid 12 och min mamma bakar julstjänor. Åbo julfrid på tv och bastu. Men det försvenskade är kalle anka, inte för att det är kul, men ett måste. Min engelska man förstår inte kalle anka på jul. Kram

Comments are now closed.