Skriver just nu på min bok om ätstörningar. Jag kommer att åka på en föreläsningsturné runtom i Sverige nästa år.

Under mina år som bulimiker i England och Sverige, köpte jag alla böcker jag kunde komma över angående ätstörningar. Jag kände att jag behövde känna böckerna fysiskt i mina händer, inte bara som text på min dataskärm. Böckerna blev mina “vänner”. Böckerna var de enda jag kunde berätta för att jag led av en ätstörning. Jag läste om allt våld jag utsatte min kropp för, om och om igen. Ibland lyckades jag tränga undan ett bulimianfall genom att stirra på de där meningarna.

I och med att jag själv varit anorektiker/ortorektiker/bulimiker 23 år av mitt liv, vet jag väldigt mycket om dessa sjukdomar. Det är väldigt sorgligt att de flesta tror att man är ätstörd endast då man väger så lite, att alla benpipor är synliga under ett torrt lager av hud. Sanningen är att de flesta som lider av en ätstörning ser väldigt normala ut.

Jag önskar att ni skickar frågor till mig gällande ätstörningar. Ni får fråga vad som helst. Anhöriga och nära vänner till någon som insjuknat brukar gå omkring med väldigt många frågor och funderingar. Kontakta mig! Ni kan antingen skriva här på min blogg eller så kan ni skicka email till adressen info.lampenius@gmail.com

Jag kommer att svara på alla era frågor i min bok. Ifall ni behöver akut hjälp, så svarar jag er förstås omedelbart.

Stor kram till er alla,
Linda

10 thoughts on “Ätstörningar, anorexi, bulimi, ortorexi, megarexi, hetsätning

  1. Hej! jag har själv varit nere och kan väl inte säga att jag är därifrån riktigt ännu men, måste säga att genom att skriva och tala om det hjälper en hel del! Läste en artikel i mama om dig för ganska länge sen! bra kämpat!🙂

    kram becca

  2. Blir man nånsin riktigt bra? Jag har också haft olika former av ätstörningar sedan jag var runt 14, hetsätning, bulimi, anorexi och mest av allt bulimi. Nu är jag 22 och pluggar och oftast funkar det bra. Men när jag är trött, stressad, upprörd eller ledsen över något reagerar jag alltid med att vilja äta eller göra andra självdestruktiva saker.. Just nu bor jag med några andra så det går inte att hetsäta eller nåt sånt..Men snart får jag eget boende och då vet jag ju att då och då, nån gång i månaden, får jag mina ryck då jag låser in mig och spyr. Ja, vad tror du?..

  3. Fantastiskt Linda att du lyfter fram detta som är en av de största myterna vi har kring ätstörningar! Det är ju faktiskt så att det är vanligast att det inte syns utanpå att man har en ätstörning, vilket många idag är omedvetna om.

    Tack för att du är med och stöttar personer som kämpar mot en ätstörning! Jag är själv engagerad i ABK och vet att behovet av just detta är stort.

  4. Hej!! Jag är 24 och har varit bulimiker/haft ortorexi i 10 år. Äntligen tog jag steget! Är gravid med nummer två och orkar inte mer att prioritera mat och träning framför familjen så på tis ska jag på läkarundersökning för att remissas till ätstörningskliniken! Känns bra! Kanske att slutet på ett helvete närmar sig efter en lång process? Hur gör du idag för att behålla kontrollen? Mvh Rebecca

  5. Måste tillägga hur arg jag blev när jag väl bestämde mig för att söka hjälp, det var skitsvårt att hitta på internet! Och det jag hittade var bara för dem under 18!! Riktigt dåligt! Kramar

  6. Hej Linda! Underbart att du ska skriva en bok om detta,hjärtat klappa till lite extra när jag läste detta.. Jag kommer vara först i kön på denna, och att försöka få den signerad av dig🙂
    jag har två frågor, 1) Hur vet jag när jag blir frisk, eller går det? jag har haft bulimi, men övervann det (utan att någon visste det eller fått veta) och har varit frisk ,med någon hetsätningsåterfall kanske två gånger per halvår. (vilket jag ändå känner är okej,för det nästan aldrig händer numera)
    Jag är i en relation och känner mig säkrare. äter normalt och tränar inte överdrivet.. Men skräcken att jag ska bli tjock en dag är inte normal… Frågan är altså om jag är frisk eller fortfarande har någon slags “störning” och bara behöver prata om detta med någon?? eftersom jag aldrig gjort det utan bara slutat spy..
    2) Är som sagt att jag haft bulimi och aldrig sagt till någon… ingen i familjen vet, bara att jag var väldigt smal förut, och att “ja,man kan ju inte ha några bullar i frysen hemma för då äter kakmonstret emelie upp det,hohoho” ..
    ibland när jag blir arg och less på att höra det har jag bara lust att skrika ut att “JAG HADE BULIMI!!! JAG KUNDE INTE HJÄLPA DET! ” men då skulle min kära mor bara må dåligt av det, altså riktigt dåligt över att jag haft det och hon aldrig märkt något….
    Hur berättar man något sådant? ( hon är förövrigt riktigt överbeskyddande och skulle vilja fråga huur mycket om det och det kanske bara skulle bli jobbigt,..)
    Förlåt kanske för den jobbiga texten,, jag är lite dålig på att uttrycka mina känslor och sätta ord på mina tankar..
    All kärlek och kraft till dig linda, längtar tills boken kommer🙂 kram emelie

  7. En sak som jag tycker att du ska tänka på är att inte berätta så mycket detaljer, sådant som kan trigga mer än göra gott. Jag såg “Fråga doktorn” ikväll och reagerade på att du nämnade din fettprocent som var så väldigt låg och att du berättade precis hur mycket du tränade.

    Lite konstruktiv kritik bara. Annars toppen att du träder fram och visar att man kan bli frisk.

    Varma kramar Jenny!

    1. Hej Jenny! Jag har valt att berätta ALLT om ätstörningar. Jag led av anorexi och ortorexi 1984-1999 och av bulimi 1999-2007 (2008). Det är klart att man kan säga att flickor och kvinnor med ätstörningar kan komma på fler ”tricks”. Men då tänker man kortsiktigt. Det enda som hjälper i längden, på riktigt, är att närstående/släktingar/vänner får veta vad som pågår och att de tillsammans söker professionell hjälp. Ingen kan bli frisk på egen hand. När man har en ätstörning känner man till alla knep, men de som aldrig lidit av en ätstörning, kan inte ens fantisera om allt som försiggår i den drabbades liv. anhöriga och vänner måste få veta vad de skall reagera på. Här är mina tidigare inlägg om ätstörningar:

      Om Bulimi: http://blogg.mama.nu/lindalampenius/archives/3452
      Om ortorexi: http://blogg.mama.nu/lindalampenius/archives/3191
      Frågor som läsare ställt ang ätstörningar och programmet ”Det blir bättre”: http://blogg.mama.nu/lindalampenius/archives/2971

      Titta på programmet ”Det blir bättre”: http://www.tv3play.se/play/244596/?autostart=true

      Som jag säger i programmet: Det blir bättre…med andras hjälp!

      Mvh, Linda

Comments are now closed.