Vi hade en underbar eftermiddag med Martins tvillingbror Johannes, hans fru Cathrine och deras dotter Sima (nästan lika gammal som Olivia) hemma hos Cathrines mamma. Cathrine och jag kom in på ämnet förlossning/snitt. Det fick mig att se rött! Jag kommer så väl ihåg allt elände jag fick gå igenom då jag skulle föda Olivia. Berättade faktiskt hela historien i Mama. Jag hade bestämt mig för att föda “på riktigt”. Gick över tiden 2 veckor. När det äntligen var dags, så funkade det inte. Nästan ett dygn fick jag kämpa innan de fattade att ta in en läkare! Då hade Olivias hjärtljud blivit onormala och hennes huvud satt snett fast. Det fanns inte plats för henne att komma ut. En av barnmorskorna jag hade var också så vidrig att både jag och Martin ville vrida nacken av henne. Lyckligtvis fick jag en trevlig barnmorska, efter att Martin “slängt ut” den obehagliga, och hon kallade sedan på läkare. Det blev akut snitt. Olivia föddes på min födelsedag🙂 Jag är så otroligt lycklig för att Olivia inte tagit skada på något sätt av det hon fick stå ut med pga en elak, likgiltig och inkompetent barnmorska.

Ifall vi skulle skaffa fler barn, så vet jag att jag måste snittas. Jag tror att ett planerat snitt är en väldigt annorlunda upplevelse än akut snitt efter ett dygns smärta och kämpande.

Vi pratade även om hur svårt det är för kvinnor som vill föda med snitt att få göra det. Man måste tala med en kurator som skrämmer livet ur en genom att berätta vilket stort ingrepp ett kejsarsnitt är och hur riskfyllt det är. Riskerna med en naturlig förlossning nämns inte ens. I mitt fall var det ju extremt kört, ifall jag inte hade kunnat få föda med akut snitt. Jag har en kusin som har en hjärnskada för att han inte fick tillräckligt med syre.

Länge leve valfriheten!

God natt och kram, Linda

3 thoughts on “Förlossning, kejsarsnitt, risker, smärta

  1. Hej Linda! Blir så arg inuti när jag läser om att det finns såna hemska barnmorskor, VARFÖR väljer man just det yrket om man inte vet med sig att man är bra på det/trivs med det/är där för att hjälpa…(inte själpa!)
    Mitt mål är att bli barnmorska och jag har en dröm jag verkligen vill nå. Den blir allt starkare när jag läser/hör dina och så många andras ord om hur de blivit bemötta och behandlade vid ett av livets största och mest speciella ögonblick..

    Kram till dig och tack för fin blogg.

  2. Man blir väldigt förskräckt när man hör om din förlossning, att det finns sådana hemska barnmorskor… Har de ingen empati? Varför valde de ett sådant yrke för? Man slutar aldrig att förundras. Hoppas hon läste artikeln i mama och insåg hur fel hon behandlat er så hon i fortsättningen kan ändra sitt beteende så inte fler behöver genomlida samma sak. Bra att du tar upp så viktiga saker till ytan!!

  3. Vill bara tillägga att i usa är det helt naturligt att få kejsarsnitt! Alla kvinnosakskvinnor här som tjabbar! Min vänninas gynekolog i Beverly Hills uttryckte sig: Why destroy a good thing?? Ja, inte bara blir man totalförstörd mellan benen, farligt kan det oxå vara. Endast för det kostar sjukvården 80.000 istället för runt 20.000 för en vanlig vaginal förlossning! Lägg pengarna på dem som behöver det istället för på vissa nadra mindre behövande som gapar efter mer!!

Comments are now closed.