Sitter tårögd och lyssnar/tittar på youtube klipp på mina favoritoperasångare. Jag saknar de åren jag jobbade på Nationaloperan i Helsingfors. Jag har spelat så många av dessa operor som finns upplagda på youtube. Klippen väcker mycket känslor.
Det som folk (som inte jobbar med klassisk musik) inte kanske tänker på, är att alla dessa operasångare sjunger UTAN mikrofoner i de stora operahusen. Det är helt sinnessjukt att de kan producera så mycket ljud genom teknik.

Jag har alltid haft operasångare som förebilder, då jag studerat klassisk musik. Jussi Björling kommer alltid att vara den oslagbara kungen. Placido Domingos röst är förförande. Den är varm, mjuk, öm och kraftig. Allt på samma gång.

Av kvinnliga sångare var Monserrat Caballé min favorit förut, men idag är Anna Netrebko nummer ett! Helt oslagbar! Hon sjunger så sinnessjukt vackert och med passion och värme som smälter även den kallaste personen. Utöver det så är hon sjukt vacker. Anna Netrebko…vilken kvinna!!!!!!!!!!!!!!

Det är EXTREM skillnad mellan riktiga operasångare och amatörerna som söker till “Talang”. Här får ni höra hur Nessun Dorma skall sjungas på riktigt! Mina damer och herrar… Placido Domingo!

Här kommer ett smakprov på hur Jussi lät. Jag valde “Du gamla du fria” nu när jag blivit svensk medborgare🙂 Hurra för Sverige!

[youtubeplay id=”k1ttrJc3dTk” width=”720″ height=”500″]

Här är lite information om hur operasångares sångteknik funkar:

-Det går inte att läsa sig till en bra sångteknik.
Sångrösten behöver tränas lika mycket som vilken annan muskelgrupp som helst.

-Andningen är A och O. Luften är det viktigaste redskapet när man sjunger opera.
Operasångare använder sig av diafragmandning. Magen “växer” när de andas in och “sjunker in” när de andas ut. Med rätt stöd kommer övre delen av mellangärdet spännas utåt samtidigt som den nedre delen trycker inåt.
Genom att styra andningen med diafragman får de kontroll över tekniken.

-Sångarna slappnar av helt och hållet i halsen för att få omfång på rösten.

-Beroende på vilken resonans/klang operasångarna vill ha, bildar de tonen på olika ställen.
Bröstklang. Kraftig, med mycket magstöd.
Nasal klang. Tonen ligger bak i gommen och upp i näsan
Falsett. Klangen ligger i huvudet. (Mellan ögonen). Mycket höga toner.

-Vibratot kontrolleras med diafragma. Hjälper till att orka sjung ut långa toner.

-Intonering (att sjunga rent istället för “surt”, som de säger så gulligt i idol)
Sångare måste öva dagligen.

Jag uppträdde med sång med mina föräldrar från att jag var tre fram tills jag var tolv år gammal. På Sibelius Akademin studerade jag operasång 1 1/2 år på 90-talet. Jag var lyrisk sopran.


2 thoughts on “Anna Netrebko, vilken kvinna!

  1. Jag kan ingenting om klassisk musik men njuter absolut av den ändå. Ibland kan jag känna att opera är lite svårt och att man behöver lite kunskap/förståelse för att uppskatta den fullt ut. Kontratenoren Philippe Jaroussky är inte svår däremot! KAN en röst låta så?!?!

Comments are now closed.