När “Det blir bättre” hade visats på TV frågade många ifall jag skulle föreläsa om ämnet ätstörningar. Min första reaktion var “Nej, tyvärr. Jag hinner inte. Har fullt upp med att spela och vara mamma.” Nu har jag kommit på andra tankar. Det väller fortfarande in mejl från flickor/kvinnor med ätstörningar på min privata email adress.

Jag har nu börjat sammanställa material till en föreläsning om framförallt bulimi, ortorexi och anorexi. Jag kommer även att berätta kort om hetsätning och bigorexia (megarexia).

Det finns så otroligt många som behöver hjälp. Jag vill göra allt jag kan för att hjälpa dem som är sjuka och alla anhöriga och vänner.

Jag har redan väldigt mycket material till boken. Kommer även att ha med expertutlåtanden.

Anhöriga/vänner kommer få veta vilka tecken de skall reagera på. Det kan vara t.ex. sår eller förhårdnader på pekfingrets och långfingrets knogar, laxeringsmedel, uppsvullet ansikte, att toaletten alltid är nytvättad och doftar tvål efter “besöket”, daglig träning och surt humör eller panik ifall någon försöker ändra på planerna. Listan är hur lång som helst….

Jag kommer att berätta hur man gör helt praktiskt när man lär sig att behålla maten, istället för att spy upp den.

Jag brinner verkligen för det här. Jag har varit i helvetet och vet hur lycklig man blir när man äntligen blir frisk.

Kram allesammans, Linda

3 thoughts on “Föreläsning och bok om ätstörningar

  1. Detta gjorde min dag!🙂 Jag hoppasd u kommer ner till skåne och förläser. Längtar efter din bok och efter att få höra en föreläsning av dig! Du är min förebild!

  2. Jag hoppas du fortsätter och utvecklar med föreläsningar.

    Första gången jag såg “Det blir bättre” fick jag stänga av för att inte börja gråta bland folk. Gick hem och såg det på play och kände bara att det var ju så här det var. Mycket av det du beskrev kunde lika gärna ha varit jag. Tårarna rann och det gick inte att se men jag hörde allt du sa. Nu har jag vaknat och börjar fundera på hur jag skall få hjälp med det här.

    Stor kram för din styrka!!

Comments are now closed.