Fick idag besked om att jag beviljats svenskt medborgarskap. Hurra!!! Jag behåller även mitt finska medborgarskap.
Det var ju lite passande just idag, när Sverige vann fotbollsmatchen😉 Dock håller jag fortfarande hårt på Finland när det gäller hockey🙂

Sverige är ett fantastiskt land och det finns många fördelar med det jämfört med Finland.
Det jag tycker är mycket sämre i Sverige är skolsystemet och sjukvården. Kanske jag borde söka mig till politiken om några år… Jag hoppas innerligt att den nuvarande regeringen sitter kvar även efter nästa val. Skolminister Jan Björklund behöver mer tid för att reparera det svenska skolsystemet.
Bara en så enkel sak som vitsord/betyg. Hur kan någon motsätta sig det? Ifall man vet att man klarar sig/kommer vidare utan vitsord, så är det ju självklart att största delen av ungdomarna “skiter i” att plugga. Det man inte fattar då (när man fortfarande är så omogen) är att det att all information man får i skolan är till ens eget bästa. Man har otrolig nytta av allt man får lära sig. Dessutom är skolgången betald, av oss skattebetalare. Tänk vad mycket pengar föräldrar i t.ex. USA eller England får lägga ut, för att få samma slags utbildning som vi får i Finland och Sverige. Den enda riktiga lyckan i livet känner man när man satt ett mål och sedan lyckas uppnå det. Det är klart att jag ibland tyckte det var jobbigt och trist att antingen läsa till prov/tentor i skolan eller öva otaliga timmar på min violin för våra årliga (på våren) musikprov på Östra Helsingfors Musikskola och Sibelius Akademin, men känslan av att genom eget arbete lyckats prestera väl, uppvägde allt det jobbiga. Jag kände ett lyckorus varje gång jag fick “payback” på allt arbete.
När jag gick i skolan i Finland, var vi tvungna att läsa väldigt många ämnen, även i gymnasiet. Jag har haft oerhörd nytta av det när jag fått klsra mig på egen hand och rest runt världen. I gymnasiet var mina ämnen svenska, finska, engelska, franska, tyska, historia, matematik, kemi, fysik, religion, bild, psykologi, filosofi och gymnastik. Det var inte alltid lätt att orka med detta, för jag studerade samtidigt violin, orkesterspel, kammarmusik och musikhistoria på eftermiddagarna och kvällarna.
Idag är jag oerhört tacksam för all den information jag fått i skolan i Finland. Vi betalar ungefär lika mycket skatt i Finland och Sverige, men i Finland får man så otroligt mycket mer för pengarna. Både skolsystemet och sjukvården ger verkligen valuta för pengarna i Finland.
Många ungdomar i Sverige verkar bortskämda och lata, vilket de kommer att lida av när de kommer ut i verkliga livet efter skolan.
Inom sjukvården i Sverige förstår jag mig inte på det ineffektiva och huvudlösa systemet som mött mig varje gång jag åkt in på akuten. Det vimlar av sköterskor överallt, men så finns det bara ett fåtal läkare på plats. Först berättar man sin historia för en sköterska, sedan får man sitta i timmar och vänta på att komma in till den personen som får uttala sig och som är expert, nämligen läkaren. Jag önskar att man i Sverige skulle minska på antalet sköterskor och öka på antalet läkare på akutmottagningarna.

När det kommer till det mesta andra i livet, så är Sverige ett bättre land att bo och vara i än Finland. Ifall ni här i Sverige tycker att jantelagen härskar, då har ni inte bott i Finland.

Jag har bott även i USA och England, men inget går upp mot Sverige. Jag älskar verkligen Sverige! Tack för att jag får vara en av er!

God natt och kram, Linda

9 thoughts on “Svenskt medborgarskap och Jan Björklund

  1. Grattis Linda!!🙂
    Jag anser dig vara ett positivt tillskott till den svenska “befolkningsfloran”… ha ha…
    Vet inte så mycket om dig egentligen. Inte mer än att du är grym på fiol!! Fast det är väl egentligen tillräckligt, för det är ju det du GÖR.
    Ha det gott!!

    (http://whoopsiedaisie.blogg.se)

  2. Du är en så härlig, positiv människa Linda🙂 Kul att du är stolt över ditt svenska medborgarskap, Sverige älskar att ha just DIG!

  3. Blir man inte “dum i huvudet” att bo i Sverige?
    Visst är det bättre i Sverige, men är det värd att bo i? NEJ

    1. Gud vad komiskt! Precis när jag har skrivit i mitt inlägg om att Finland är mycket värre än Sverige när det gäller jantelagen, så är det en finne (Marko), som skickar ett bittert inlägg och säger att det inte är värt att leva i Sverige! Suck… Finska folket har antagligen världens sämsta självkänsla.

  4. håller med dig om att många ungdomar verkar bortskämda och lata, samtidigt som skolan idag är uppbyggd på att “alla lär sig på samma satt”, och så är det ju verkligen inte. mina föräldrar satte mig i en friskola där man utgår från varje individ när man planerade skolgången och jag gick från att knappt få godkänt, till högsta betyg i stort sett alla ämnen. jag är innerligt tacksam att jag slapp sitta still på lektioner hela dagarna och nöta i en bok – för så kan jag inte lära mig. är övertygad om man måste utgå från varje person.
    i gymnasiet idag ska man läsa 2500 poäng för att få en fullständig examen, och varje kurs är på mellan 50-200 poäng. det blir en del kurser ändå🙂 jag läste två engelska kurser, tre i svenska, historia, två kurser samhälle, tre kurser textkommunikation, grafisk kommunikation, grafisk illustration, mediekunskap, datakunskap, idrott, två kurser religion, psykologi, filosofi, filmkunskap, två kurser mediekommunikation, projektarbete osv… om man vill gå ut med fullständiga betyg i sverige, går det inte att vara lat. jag tog studenten 2008🙂

  5. Problemet för många unga är väl att betygen blir ett sätt att mäta sitt människovärde. Lyckoruset som man då får av goda vitsord är kanske samma lyckorus som en ätstörd får av att gå ner tre kilo. Självklart har man allt att vinna på att ta sina studier på allvar, men prestationsångest är inget som skolvärlden behöver uppmuntra.

  6. Tror nog man kan uppnå “riktig lycka” utan att ha satt ett mål och uppnått det. T ex om man gått igenom många svåra saker eller varit sjuk känner man nog lycka bara av att finnas till, att leva i nuet. Som väl du säkert gör med Olivia. Prestation verkar vara väldigt viktigt för dig. Det är ju viktigt att skilja på prestation contra egenvärde och självförtroende contra självkänsla som ju är helt olika saker.

    I Sverige läser man också många olika ämnen på gymnasiet, även samhällskunskap och biologi/naturkunskap. Tycker Björklund verkar ha väldigt bra och kloka synpunkter. Borde vara självklart med mobilfria lektioner som jag antar att det är i Finland? Men även där finns väl säkert bortskämda och lata ungdomar?!🙂

    Sjukvården och akuten har jag inte så stor erfarenhet av. Det är möjligt att det stämmer. Dock sägs ju svensk sjukvård vara av världsklass (även finsk då tydligen). De få läkarna har väl med nåt joursystem att göra. Det kan ju också se olika ut i olika landsting.

    Jobbigt med Jantelagen…😦
    Bra poäng Maja!

  7. Måste lägga till också att jag annars tycker att du verkar vara en superhärlig person, men det var just detta inlägg jag reagerade på bara🙂

Comments are now closed.