Jag är CHOCKAD!!! Läste igår om en bloggerska, Kissie, i en tidning. Förstod att hennes blogg läses av väldigt många unga tjejer. Gick in på hennes blogg. Det var det värsta jag sett!

Vad är det för fel på Kissies föräldrar? Hur kan de låta en liten flicka fara så här illa, utan att ingripa? Hennes föräldrar borde också skämmas för att de låter sin dotter påverka så många tjejer, som just i tonåren är osäkra och väldigt ofta har dålig självkänsla. Jag önskar att det var straffbart att blogga på det sättet hon gör. Samtidigt tycker jag väldigt synd om Kissie. Hon behöver hjälp av en psykolog och hon borde komma med i en daggrupp på en ätstörningsklinik, för att lära sig äta normalt.

Hittade denna text i Expressen:

Alexandras mamma, Barbara Stenius, gillar själv inte allt som dottern skriver i bloggen. – Det hon skriver påverkar och är inte alltid lämpligt för väldigt unga läsare, säger mamma Barbara till Extra.
– Men jag har lärt mig att mycket av det hon skriver är för att provocera. Man får ta det med en nypa salt.

Bor bara hos pappa

Kissie bodde tidigare varannan vecka hos sin mamma och varannan hos sin pappa, men när Barbara satte ner foten valde hon att flytta till pappa i stället.
– Vi hade såvitt skilda åsikter och det var mitt sätt att visa att jag hade regler. Det enda jag kan säga till andra föräldrar är att stå på sig, säger Barbara.

Är detta allt hennes föräldrar kan prestera? Uruselt!!!!!!!! Godkänner pappan allt detta? Hans dotter är ju mager som ett skelett och har förvandlat sig (läpparna och brösten) så att man blir rädd när man ser henne. Dessutom festar hon ju helt hejdlöst.


Jag önskar att Kissie och hennes föräldrar skulle titta på mitt avsnitt av “Det blir bättre”. Där ber jag om ursäkt för att jag varit en dålig förebild för flickor. http://www.tv3play.se/play/244596
När man tittar på mina gamla bilder (t.ex. omslaget till Playboy, Café och “Linda Brava” skivomslaget) så ser jag ju “välgödd” ut jämfört med denna skräckfigur.

Det värsta är dock inte att det är så oerhört fult att vara så mager, utan att det är så FRUKTANSVÄRT OHÄLSOSAMT för kroppen! Det är hemskt att Kissies föräldrar inte bryr sig om hennes hälsa.

Ifall föräldrarna säger att Kissie visar upp vad hon äter på sin blogg, så säger jag att de är fruktansvärt lättlurade. Kissie blåser alla med sina “matportionsbilder”. Antingen äter hon dem inte alls, eller så spyr hon upp allt. Portionerna ser ju lika groteska ut som mina såg ut när jag var bulimiker (alltså spydde upp allt).

Det att Kissie kollapsat överraskar mig inte alls. Näringsbrist, utmattning, sena nätter och så kan det också hända att hon använder bantningspiller.

Som sagt, det är synd om detta flickebarn. Det är hennes föräldrar som måste börja bry sig om sin dotter och andra unga flickor.

Kram, Linda

22 thoughts on “Kissies blogg

  1. Ja det är katastrof att detta inte diskuteras mer- alltså dessa sk förebilder som ungdomen( ofta unga tjejer) av idag har. Kissie ser faktiskt ganska grotesk ut, oproportiornelig- stort huvud,,dvs massor med hår, stor byst och nertill finnsabsolut ingenting.Nu är ju förmodligen bilderna tagna med extrema vidvinkel objektiv och då kan man skapa såna här groteska bilder med perspektivförskjutning- MEN tjejen är enl. sig själv 169 cm lång och väger 48 kg och anser att det är en bra vikt. Hon verkar också festa en hel del och hon håller ju på. sakta men säkert att ta livet av sig själv.

    Vi måste börja prata mer om detta – precis som du gjorde i TV-programmet, som var enormt bra- men diskussionen i media stannar tyvärr av…

    Vill vi ha sådana här förebilder för våra ungdomar? Nej, knappast, vi vill ha friska, sunda förebilder.

    Bra skrivet Linda!

  2. Det är absolut synd om flickan, men jag kan ändå inte låta bli att bli ordentligt förbannad på henne! Hon hävdar själv att hon aldrig har bett om att få vara en förebild och därför inte har något ansvar som förebild. Men det funka inte riktigt så, faktiskt! Man kan inte välja om man vill vara förebild eller inte, tänker jag. Har man många unga tjejer som ser upp till en så är man en förebild för dem, och med det följer ett ansvar för hur man beter sig och hur man lever.

    Någon vuxen borde verkligen göra något drastiskt åt situationen. Hon borde verkligen få hjälp på en riktigt bra ätstörningsklinik.

    Jag gör mitt yttersta för att inspirera tjejer till ett friskt och sunt liv, och jag blir så arg när jag stöter på sådana här motkrafter! Tvprogram, bloggar, reklamer media – som tycks kämpa för att dra ner tjejer i skiten i stället för att lyfta upp dem… Jag blir riktigt heligt förbannad!

    Och Linda, du är en fantastisk förebild -för mig och för många andra där ute! Sen att du inte alltid varit en bra förebild, det spelar mindre roll – för du tar igen det nu, med råge!

    Stor kram!

  3. Jag tycker det är jättebra att du skriver om detta. Jag håller med om att vissa bloggar har fått orimligt stor uppmärksamhet. Har man en sådan stor blogg som Kisse följer ett ansvar och kan man inte sköta det bör bloggen stoppas tycker jag. Har endast varit inne på hennes blogg en gång då jag inte vill ge henne ännu mer positiv statistik. Det lilla jag läst gjorde mig mållös och jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan vilja följa henne.. Bara ointressant och slarvigt skrivet. De som sponsrar henne borde genast ta sin hand i från denna blogg och precis som du säger behöver hon ju professionell hjälp. Jag vet att Alex Schulman också skrivit en inlägg om hennes ätstörningar. Tyvärr ger ju även detta henne uppmärksamhet och då växer väl bloggen ännu mer. Synd om henne och synd om alla andra unga tjejer som låter sig påverkas.

  4. Det är så himla konstigt men jag gick in på din blogg för att upplysa dig om denna Kissie och vad hon gör mot sig själv och andra ungdomar. Jag tänkte att du om någon kunde få folk att uppmärksamma detta groteska fall. Jag vet, liksom du förstås, hur det är att känna sig otillräcklig under sin tonår och hur starkt man påverkas av andra runt omkring. Därför tycker jag faktiskt att någon MÅSTE sätta ner foten nu och stoppa denna människa från att skada sig själv och andra! Jag känner mig så himla otillräcklig så det var därför jag ville att du skulle veta om detta. Jag är så glad över att du har skrivit om det, tack! Du är en fantastisk människa!

  5. Men kan detta verkligen vara på riktigt ??? Jag menar, har de inte gjort nånting med fotona, för inte kan man väl se ut så i verkliga livet !??
    Det var det värsta jag sett på länge, ser ju absolut inte normalt ut, nej, jag tror helt enkelt inte att hon ser ut sån på riktigt, herregud vad hemskt !

  6. Håller med dig fullständigt : ( så tragiskt och att så många unga tjejer läser Kissies blogg. Hjälp henne någon för frisk är hon inte : ( kram Sofia som själv varit bulimiker började då jag var Au-Pair i USA och gick upp i vikt för första gången i mitt liv 19 år gammal.

  7. Jag tycker det är så himla bra att du tar upp detta. För kissie påverkar fler än vad hon tror. Jag själv har haft problem med maten, inte uttalade ÄS men på gränsen, fick hjälp innan det gick för långt. Jag har inte läst Kissies blogg förut, men sen fick jag höra om att hon bantar och började då följa hennes blogg slaviskt. Avundas henne, att hon är duktig och står emot och tränar mycket, samtidigt som ja blir arg på henne och mig själv för all påverkan. Jag vill aldrig vara nära att få en ÄS igen, men Kissie och andra hjälper inte direkt till. Jag önskar att ja aldrig hittat hennes blogg, för även om ja inte vill det läser jag den hela tiden, flera gånger om dagen..

  8. Bra att du Linda, tar upp det här i din blogg! Kissie verkar inte alls må bra.. så skit bra att du tar upp det här, så kanske någon kan hjälpa henne!!

    //Sara

  9. Jag har varit medveten om Kissie under en längre tid, och det har verkligen skrämt mig att så otroligt många läser hennes blogg. Hon har ju en av Sveriges, kanske till och med Sveriges mest lästa blogg. Det gör verkligen ont när man ser henne. Jag instämmer med det du har skrivit, känner att jag inte kan tillägga så mycket. Blir mest ledsen när jag ser henne. Stackare!

  10. Jag vill bara inflika med en sak… Om man kollar lite närmare på Kissies bilder så har hon redigerat alla. Förstorat brösten ytterligare, gjort lår, armar och midja smalare. Alltså – flickan ser inte ut så i verkligheten! Men som sagt, att hon ens redigerar sina bilder så och att unga flickor tror att man ska se ut så (allra helst Kissie själv) är ju fruktansvärt! Ingen normal människa kan se ut så och ändå må bra. Och som ni tidigare sagt – Det är verkligen inte vackert!

  11. Alla bilder som kissie publicerar på sig själv är redigerade i photoshop och hon ser inte ut sådär varken i kroppen eller ansiktet. Men för dom som inte vet om hur bildmanipulering fungerar hjärntvättar hon ju många..

    Kram

  12. Alla som har eller kämpar med en ätstörningVET verkligen att kissie har allvarliga problem. Jag tycker att det är läskigt hur många som går på hennes lögner. Kg har själv haft alla ätstörningar sen jag var 9 år och är 29 nu!! Det har ju varit på olika sätt och olika nivåer men jag har aldrig känt mig tillfreds med min kropp. Jo, i 10 min efter 4 h träning eller 10 min efter vågen visat minus kilon. Jag blir så arg när jag ser henne då man behöver ngn som säger ifrån som inte går med på beteendet. Min man gjorde det när jag föll in i anorexi igen för 2 år sen. Han accepterade inte att jag inte åt, tränade och ljög. Han sa det till mig varje dag och det hjälpte mig att inse att det jag höll på med var fel. Jag insåg inte fullt ut och ljög för behandlarna mm men de såg igenom det också tills jag kände att min kontroll var borta. Föll istället in i bulimi och det fick jag inte ut ngt av förutom att bara ha dåligt samvete för att jag var så dålig som inte ens kunde äta normalt. Det var som ngn annan tagit över och förstod jag att jag inte orkade må så dåligt längre. Jag var så avstängd när jag vr anorektiker och kan därför inte känna känslor samma sätt. När jag sedan började äta kom också känslorna och allt som jag gjort mot min familj upp och jag hamnade på botten för att inse att jag måste få hjälp. Ja nu blev det ett långt inlägg men jag kan förstå kissie vart hon är nu i den sk. Smekmåndsfasen när man har kontroll och får uppmuntran. Kram och tack för en fin blogg. / milla

  13. Alla som skriver att Kissie redigerar sig smalare hjälper bara till att bagatellisera hennes sjukdom! Snälla sluta skriva så varenda gång en bloggare skriver om Kissie… Det är sant att hon redigerade sina bilder INNAN hon började banta, för att se smalare ut. Men nu ser hon faktiskt ut sådär på riktigt. Hon har nått sitt “mål”. Ett bevis på att det är sant är att hon ser ut så på alla vimmelbilder som är tagna av andra personer och företag också. Skulle de lägga ner till på att redigera Kissie smalare? Tror nog inte det. Dessutom bör hon vara ett proffs på redigering för att kunna göra en så övertygande retuschering. Så snälla människor. Nu tar vi död på myten att Kissie egentligen mår bra och bara redigerar sig sjuk. Tack.

  14. Bra skrivet!

    Jag har tänkt precis samma sak, att hon visar upp en massa bilder på vad hon äter, bara för att försöka övertyga nån (kanske sig själv) om att hon är frisk. Högst troligt spyr hon upp allt igen

    Jag följer di blogg regelbundet! Träffade dig en sommar på Rowlit tillsammans med Tisa, som e min kollega och vän!

  15. Du kan ju även lägga till att hon är 18 år om det nu gör någon skillnad?? och om inte jag minns helt fel så ändras en hel del regler och lagar angående vård när man fyller 18? kanske därför hennes föräldrar inte har så mycket att säga till om?

  16. Äntligen har en kändis reagerat!😀
    Jag t ycker hon ser “vidrig” ut.. Förstår inte hur man kan vilja köpa kläder på barnavdelningen och inte ens största barnstorleken..
    Någon borde ingripa, men tyuvärr kan hon inte få hjälp innan hon inser det själv..

  17. Skönt att någon reagerar! Helt sjukt att få se ut så och som du säger att så många ser upp till henne, men att igen verkar ingripa och ingen ser att hon mår dåligt.

  18. Hej Linda!
    Jättebra att du bloggar om detta! Jag blev så glad att jag direkt nästan skrev om ditt inlägg och om Kissie i min egen blogg. Du skriver om vad jag redan tänkt, men inte skrivit om. Stor eloge till dig!

    Jag såg också ditt avsnitt av “Det blir bättre” och jag är så glad att det sprids ut till svenska folket att det kan bli bättre-för det kan det verkligen bli. Även om vi inte tror det när vi är mitt i allt det jobbiga.

    Jag läste att du redan fått mail från personer från ABK och jag är även jag engagerad i föreningen. Du är väl medlem Linda? =)

    Önskar dig allt det bästa!

  19. Hej! Bra att man kan skriva nånstans om d här, försökte skriva till henne en kommentar men alla som inte är positiva tas juh bort:( .. Dom säger jag har en ätstörning, nånstans kanske jag har det ? Vet ej riktigt ? Men hamnade på sjukhus intrnsiven efter ett mycket allvarligt självmordsförsök iomed jag tyckte o tycker jag fortfarande ÄR för fet nu väger jag tyvärr50 är 172 lång, så nu ÄR jag tjock som en gris:( men vägde 45 för några veckor sedan.. Så jag inspireras över alla som är smala då menar jag just anorexi smala som kissie det definerar jag som någonär som smal absolut inte tjockare! Det som skrämmer mej är Varför skriver tidningarna så glatt om det Här?! För vare sig jag eller många med mej orkar inte stå emot det här utan man jagar dessa sidor på nätet? Bra om du dom är känd kanske kan göra något för ibland vet jag om att nåt är fel med mej, men bara ibland.. Tyvärr:(men allt jag gör o tänker på handlar bara om kalorier varje dag då jag måste ner till minivikt igen för att duga. O det spelar ingen roll hur många gånger folk säger “vad har hänt?! Har du anorexia” jag är fet! Hon måste STOPPAS! För vi klarar inte av d här själv.. Som jag t ex har ingen mamma ingen pappa (olyckliga omständigheter varför) men så jag står alltså ensam o säkert många fler som jag tyvärr.. Mvh o många tusen tack för att du tog upp det här MEN när gör tidningarna ett ryck o slutar skriva?!

Comments are now closed.