Linda Lampenius om lögner, skam och svåra ätstörningar.

Under 23 år har den världsberömda violinisten Linda Lampenius, trots stora professionella framgångar, i ensamhet och i hemlighet brottats med svåra ätstörningar. Hennes privatliv har kännetecknats av lögner, skamkänslor och en desperat kamp för att vara perfekt och behålla kontrollen över sitt liv. När det var som mörkast, när Linda i princip hade gett upp, kom vändningen. I ”Det blir bättre”, ett samarbete mellan TV3 och Rädda Barnen, berättar Linda sin gripande historia och vi träffar personer, och följer med till några av de platser, som präglat hennes liv.

Linda Lampenius är idag lycklig gift med sin man Martin och mamma till lilla Olivia. Hennes karriär är lika lång som framgångsrik. Hon började spela fiol redan som femåring och turnerade över hela världen som åttaåring. Sedan dess har den numera världsberömda violinisten släppt fyra soloalbum, varit solist för Andrew Lloyd Webber, uppträtt på världens alla stora scener, varit modell och medverkat som skådespelare i TV-programmen Baywatch och Fame.

Men bakom den begåvade och vackra ytan har Linda hela tiden brottats med olika och svåra ätstörningar. Hennes liv har varit fyllt av lögner och skamkänslor, hon har ljugit för sig själv och för andra. I högstadiet, som 14-åring, utvecklade hon anorexia, som övergick till ortorexi och senare till bulimi.

Som tonåring var Linda 170 centimeter lång men vägde bara 41 kilo. Hon var perfektionist, efter den hårda violindrillningen, och hade svårt att känna sig nöjd. Hon var alltför upptagen med att utföra allt perfekt för att kunna njuta av sina framgångar. Så fortsatte det. Anorexin övergick till ortorexi och senare till bulimi. Linda åt och spydde och mådde så dåligt att hon, trots sitt kändisskap och starka skamkänslor, vid flera tillfällen ringde till olika psykologer och bad desperat om hjälp.

Som 36-åring kollapsade Linda. Hon hade spytt sönder sin mage. Livet var nattsvart och hennes vilja att leva hade försvunnit. Hon lades in akut på sjukhus och fick så småningom hjälp på en ätstörningsklinik. Men den riktiga vändningen, Lindas räddning, kom i form av hennes livs kärlek och blivande man, Martin. Sedan ett par år tillbaka är Linda frisk och livet har blivit så mycket bättre.

I veckans avsnitt av ”Det blir bättre” berättar Linda Lampenius öppet och ärligt sitt livs historia. Programmet avslutas med Lindas specialskrivna och djupt gripande tal inför ett stort antal elever på Nackas mediagymnasium. Och Linda inleder sitt tal med att be om ursäkt…

Rädda Barnens arbete mot ätstörningar

Ätstörningar drabbar flickor oftare än pojkar. Anorexi och bulimi är de två vanligaste ätstörningarna hos unga människor. Trots en extrem undervikt kan en tonåring med anorexi uppfatta sig som tjock och svälter sig själv. I svåra fall kan anorexi leda till döden. Den som har bulimi hetsäter, men försöker samtidigt gå ned i vikt. Den drabbade framkallar kräkningar, fastar och motionerar överdrivet. Det är ganska vanligt att samma person kan ha både anorexi och bulimi i olika perioder. Orsakerna till ätstörningar är många och komplicerade. Det handlar både om psykologi och om biologi. Höga krav, skeva skönhetsideal, svåra händelser och familjekriser kan vara utlösande. Rädda Barnen arbetar för att alla barn ska ha tillgång till en god skolhälsovård med sköterska, läkare, kurator och psykolog. Det ska inte spela någon roll vilken kommun barnet bor i eller vilken skola han/hon går i.

56 thoughts on “Det blir bättre

  1. Tittar ikväll Linda! Angeläget ämne som är viktigt att belysa. Du är tuff och bra! Hälsa “gubben” och Olivia
    Ses/Kram Aliese

  2. Hej Linda:) Jag vill bara ge dig en stor varm kram å tack för att du ställer upp å gör detta program på TV3. Kramar i massor!!!:)

  3. Jag sitter och tittar på programmet och blev så oerhört tagen av din berättelse. Vad starkt av dig att vara så ärlig och våga berätta om hur du har mått och vad du har gått igenom. Jag är helt övertygad om att du hjälper många människor med ätstörningar med din berättelse! Vilken kvinna du är!

  4. Kollar på “Det blir bättre” och ville bara tala om hur fantastisk du är! Du är en stark kvinna och en mycket bra förebild! Världen behöver fler Linda! Heja dig!

  5. Hej! tack för din ärlighet, känner igen mej i så mycket i de du säger. Har haft bulimi i många år, mår ganska bra nu men kämpar fortfarande för att få ett `normalt`liv med rätta tankar.Men de är svårt när man ha problem att prata om sin helighet. kram jenny

  6. Skriv din kommentar här!Linda<3 vad modig du är oot tosi rohkea kun uskallat puhua asioista joista"ei puhuta"

  7. Hej,
    tittar just nu på “Det blir bättre” och vill bara säga att jag tycker att du är jättestark, och så himla bra att du berättar om dina ätstörningar!
    Tycker också att det är skandal att ingen läkare hjälpt dig tidigare, särskilt då du berättat att du har bulimi för läkaren!! Det är skandal, och de läkarna borde anmälas.
    Du är jättesöt och stark tjej!! Kram!

  8. Vill bara skriva och säga att du är fruktansvärt inspirerande i programmet. Jag har själv inte ätstörningar. Jag känner trots det igen mig i väldigt mycket som du berättar. Jag har och till viss del fortfarande har ångest pga förstora krav på mig själv. Du inger hopp för mig, och säkerligen många fler! Det vill jag tacka dig för. Tack Linda!

  9. tårarna rinnger ner för kinderna efter att ha sett programmet, vilket starkt intryck och vilket mod av dig att orka berätta, tack för att vi fick ta del av din historia, du har med din berättelse gett många ett hopp och en framtidstro när dem har det som svårast. Tack Linda!

  10. Linda du är en mycket stark kvinna. Jag beundrar dig för att du vågade och ställde upp och berättade. Jag tror detta betyder mycket för tjejer som är i din situation.

    Stor kram från iof någon du inte känner men ändå.

  11. Tack för att du ställde upp i programmet. Jag är du för ett antal år sen….. motigt att veta att det inte går att lösa detta problem själv. Blev väldigt berörd av din historia, då jag känner igen mig i nästintill allt. Tack för du var med och berättade. Tro mig, du är en fantastiskt förebild efter detta. Kramar J

  12. Skriv din kommentar här!Gud vad jag grät Linda, visste inte att du haft så svårt i livet. har flyttat till finland efter 20 år i stocholm(inte så lätt)vill skriva mer men helst privat om det går

  13. å vad du är stark! bra gjort! vet att du har hjälpt många genom att prata om ätstörningar.
    önskar dig all lycka!

  14. Hej Linda,
    Tror att du nu är en fantastisk förebild för för dagens flickor och unga kvinnor med ätstörningar. Oerhört starkt att dela med dig av vad du har varit med om.
    Ta hand om dig!
    Jag studerar just nu till psykiatrisjuksköterska men jobbar i vanligafall på en slutenvårdsavdelning för ätstörningar.
    Kram Jenny

  15. Suurkiitokset sinulle Linda rohkeudestasi kertoa ongelmistasi tämän iltaisessa ohjelmassa! Voimahaleja sinulle!

  16. Tack, Linda för att du delar med delar med dig om dina erfarenheter. Har under min tonårstid haft flera i min närhet med ätstörningar och själv varit på väg in i detta. Därför känner jag igen en hel del av det du berättar.

    Hoppas du efter detta känner dig som en god förebild för det tycker jag att du är.

  17. Kollade på programmet och det var riktigt starkt jobbat av dig Linda.

    Du berörde väldigt många och allting du sa var så äkta. Man märkte verkligen att du berättade från ditt hjärta.

    Ville bara säga det, och tänk på att det du gjorde kan ha räddat liv.🙂

    / Hälsningar från en jakobstad kille!

  18. Hej Linda! Du var helt otroligt bra i “Det blir bättre”. Jag har själv aldrig upplevt denna fruktansvärda sjukdom på nära håll. All information om ätstörningar är guld värd! Jag har två tonårsdöttrar som mår bra men man vet aldrig… denna lömska sjukdom kan drabba vem som helst. Ju mer upplyst man är som mamma ju tidigare kan man se “tecken” och hjälpa. Jag är så tacksam för allt du gjort för så många människor ikväll! KRAM Malin

  19. Linda,
    Visste inte att någon annan kunde ha exakt samma tankar och erfarenheter som jag. Det var som att Du satte ord på mina känslor, till punkt och pricka. Är oerhört tacksam över att Du var villig att göra detta program. Linda, Du är min ängel.
    Stor Kram!

  20. underbara kvinna !! tack för att du pratar om ämnet som berör så många.
    det är otroligt starkt av dej !!
    o vilken tal du höll i slutet av programmet, du berörde mej så djupt o många tårar trillade..

    jag önskar dej alla lycka❤ kram

  21. Du är stark, modig och vacker och berör. Jag är helt säker på att din historia kommer hjälpa många in på rätt spår. Kram Anna

  22. Hej Linda!

    Du är så modig, inspirerande och fantastisk! Vilket tal du höll!!! Framförallt är jag glad att du mår bra nu efter allt du gått igenom.

    //Johanna

  23. Såg precis programmet och Jag grät. kände igen mig så väl från mina år som bulimiker. skammen man känner. Och det där med att inte gråta. jag har inte kunnat det heller, (förrän ett halvår tillbaka, då jag nästan börja tvinga mig själv att börja gråta då jag “kände” för det… )
    Du är så modig som pratat om det. jag hoppas min dag kommer med, då jag kan prata ut om det på riktigt.
    Tack, du ÄR en förebild, många kramar!

  24. Hej Linda:) Jag vill bara ge dig en stor härlig varm kran å tacka dig för att du delat med dig av det du gått igenom. Du verkar vara en så underbar kvinna båda på in och utsida. Stooora kramen=D

  25. ❤ Modiga Linda!❤ Blev så berörd av ditt fina och gripande tal! Du förtjänar det bästa i livet! Har själv inte nga ätstörningar (förutom att man kämpar för att älska sin kropp och dagligen intalar sig själv att man duger vilket också är helt j-a sjukt att man tydligen måste lägga ner så mycket energi på att INTE få ätstörningar….), men det är inte alltid lätt med alla ideal och "krav" som finns, framförallt, på oss tjejer. Därför tycker jag att det är så oerhört viktigt att vi pratar om det och att vi tillsammas kämpar för att göra det bättre för våra framtida barn!!

  26. Hej Linda!

    Jag kände igen mig i mycket av det du sa. Särskilt med att hålla allting hemligt trots att man hatar lögner, och särskilt att allting måste vara perfekt och på topp, men att ingen ser vad man sysslar med för att man döljer det.

    Jag har många gånger blivit riktigt arg och irriterad på min lärare i Hälsopedagogik. Vi pratar alltid om hur allvarligt fetma är men så fort jag säger någonting om ätstörningar känns det som om det inte är lika viktigt. Det är otroligt frustrerande.

    Tusen, tusen tack för att du vågar uppmärksamma problemet som många vill dölja! Du är stark som tagit dig igenom dig detta!

    Många kramar!🙂

  27. Tack Linda!!
    Det är första gången jag verkligen ser någon uttrycka sig och känna som jag känner, men som ingen vet..
    Tack!!

  28. Linda, vad stolt jag är över dig, vad modig du är! Tack för att du delade med dig! Kände mig väldigt träffad som en “Carina” efter att ha sett din historia och har en väldigt kär vän som jag nu börjat fundera lite över, hennes besatthet kring sitt utseende och om träning och mat!… Ska prata med henne nu! Tack för det uppvaknandet. Och var stolt över dig själv! MÅNGA kramar!

  29. Vilket otroligt viktigt program du gjorde! Och väldigt modig som delar med dig om vad du varit med om*. Vilken kvinna du är, var stolt över dig själv😀 jag är säker på att ditt budskap i programmet kommer hjälpa många ungdomar! Så ett stort tack till dig för att du så ärligt och öppenhjärtigt gjorde ett program om din historia. Det berörde något enormt. Ta väl hand om dig och all fortsatt lycka till i framtiden😀. Kommer såklart fortsätta följa din blogg. En stor kram till dig!

  30. Du är så modig och inspirerande! Tack för att du delade med dej av ditt liv och dina svårigheter, det tar ett stort mod att göra det! Kärlek till dej och din familj.

  31. TACK för ditt mod att medverka i programmet och prata om det som känns så skamligt och svårt, men som är en verklighet för så många!
    Jag lyssnar på ditt tal, orden träffar mig rakt i hjärtat och jag kan inte sluta gråta. Det gör ont samtidigt som det även finns tröst i dina ord. Dina ord är “mina”. De är vad som varit min verklighet i så många år.
    Efter 20 år med anorexi/bulimi/ortorexi och flera år i behandling, så har jag ännu inte nått ända fram.
    Min ork och hopp om att nå målet har sakta börjat försvinna. Men var har jag då att gå? Leva i helvetet på jorden resten av mitt liv?!
    Men jag är “en Linda” och kan du ta dig ända fram, så finns det möjlighet att även jag kan göra det.
    Tack för att du berörde och delade med dig!
    Var rädd om dig och fortsätt kämpa för att hålla dig frisk!

  32. Jag har väntat länge på någon som du! Jag både grät och applåderade själv hemma i soffan. Det var längesen någon påverkade mig så strakt, din öppenhet har gjort en enorm skillnad som kommer påverka och förändra mångas liv! Stort tack!

  33. Åh fina Linda ! Vad tårarna trilla när jag såg dig igår på tv. Aldrig hade jag kunnat ana att så mkt smärta låg bakom din otrolig vackra fasad ! Man ville bara gå ini rutan och ge dig en bamsekram ! Detta kommer ge stöd och mod åt många tjejer i samma sits ! Det är jag övertygad om ! Modig och en fantastisk människa är du !! Tack för en mycket bra timme med dig på tv men jag var alldeles svullen av tårar efteråt : ) Kram fr Annie

  34. Hej, får se om det kommer två gånger, datorn strular ordentligt. Så Stark Kvinna du är Linda!!! Det är otroligt modigt av dej att våga, orka vilja berätta allt du hamnat ut för. Det viktigaste är att du har överlevt och klarat av det! Har inte tillgång till SVT nu, satelliten pajat:( men det värmer mej att jag kan läsa här det du vill säga utan att någon har “ändrat på texten “. Nu fortsätter ullesockor för 100-åringar i finland för fullt. Kram o sol från finland

  35. Linda, jag beundrar dig något oerhört för ditt mod. Det föll många tårar mot min kind under hela programet! Jag känner igen mig i vissa delar och har en fin vän som gått igenom en form av ätstörning som legat till grunden för hennes depression under många år. Det är en fruktansvärd sjukdom som tar över livet. Jag har haft tur och bara snuddat vid ortorexi, jag har alltid haft det “under kontroll” som man säger. Jag tror däremot att många ser mig som “otroligt hälsosam” eftersom jag äter extremt nyttigt och tränar mycket. Detta gör att det är en “okej” ätstörning, vilket gör det ännu svårt för personen i fråga att förstå att det är en mycket farlig sjukdom. Under de senaste året har jag däremot förstått att det jag hållit på med under så många år inte är friskt, jag har känt skam så många gånger över vad jag ätit, jag har förbjudit mig själv att äta många saker, allt för att vara smal.

    Idag mår jag mycket bättre, jag äter nyttigt men idag äter jag pasta/ris/potatis till maten, vilket jag tidigare inte gjort. Jag tränar inte fullt lika mycket och psykiskt mår jag så mycket bättre! TACK Linda för din fina medverkan, du har verkligen fått mig att förstå att livet är mer värt än denna skam som hela tiden ligger och gror.

    Många Kramar!

  36. Skriv din kommentar här!
    Tack Linda!Grät när jag såg ditt program, har en svårt sjuk dotter i bulimi som jag ska se om programmet tillsammans med. Det är SÅ bra och modigt att en känd person går ut och berättar om dessa hemska, tyvärr väldigt skambelagda sjukdomar.Många kramar från Tindhras mamma

  37. Du var helt underbar i gårdagens program! Din berättelse och dina ord värmde och gick rakt in i mitt hjärta.
    Äntligen visar TV hur verkligheten ser ut för många människor. Det är en sjukdom och inte “tankar” som man bara kan ändra och slut med.
    Är glad för din skull, du verkar ha ett fint liv med fina människor🙂

  38. Tack så jätte mycket för att du ställde upp i programmet. Jag kände igen mig så himla mycket!!😥
    Du är fin btw, jätte fin!!!❤

  39. Helt fantastiskt program Linda!!! MODIGT!!!! Jag blev så glad att någon äntligen pratar om Ortorexi för jag har själv haft det och det övergick i anorexi..ingen märkte något..

    Hurra för dig, du gav mig styrka att vilja fortsätta vara frisk!!!!!!!

    Håll ögonen öppna alla berörda, jag upplyser också om denna sjukdom i så småningom kommande Allers och våga hjälpa era nära och kära.

    T.

  40. Ojoj Linda det var starkt att se dig igår i “Det blir bättre” Min dotter och jag blev väldigt rörda och fylldes av dina ord.
    Vi, min dotter och jag är mitt i eller kanske mot slutet av en intensiv tid av behandling för hennes ätstörning som kom som ett brev på posten. Hon är 15 år och går i nian och kände stor press på sig att duga och vara duktig. Som förälder var det ett hårt slag eftersom man anklagar sig själv. Vad har jag gjort för fel var det somjag hade i mina tankar första tiden. Men nu vet jag att man inte kan lägga skulden på sig själv utan saker händer och det handlar om att hitta en väg ut ur det och som du uttryckte flera gånger ta hjälp man kan inte gå ur det själv. Vi har fått och har fantastisk hjälp av Stockholms center för ätstörningar, precis som du, och är såååå tacksama för att det finns vård som är så genomtänkt och proffisionell genom hela resan gång. Att en hel instution verkligen tog oss på allvar och med sin otroliga kunskap och kompetens gjort och gör det bästa för oss. De gav mig som ensam vårdnadshavare i den här situationen styrka att vara stark och hård, att inte ge vika för de lögner som en person med ätstörning förmedlar hela tiden.

    Jag tänker också på vilket ansvar man faktiskt har som vuxen, att vi ser våra barn och ungdomar och förmedlar att det är okej att vara den man är, du är bra som du är.
    För min dotter var det tufft med betygsjakten som skapades bland klasskamraterna i klassen. Ett G är inte tillräckligt nu för tiden utan det ska vara MVG i alla ämnena för att man ska duga. Här har vi alla ett ansvar!!!

    Tack än en gång för ditt fina program som gav mig och min dotter en stund av närhet, insik och bekräftelse på att det går att ta sig ur. Att man vågar sträcka ut sin hand och ta emot den hjälp och stöd som finns.

    /Christina

  41. Skriv din kommentar här!
    Underbara Linda!
    Vilken otrolig insats du gjorde igår i programmet genom att lämna ut dig själv om den fasanfulla sjukdomen. Otroligt starkt!
    Skulle gärna vilja skriva ett brev till dig som BARA du läser. Var kan jag skicka det?
    Solskenskramar Lena

  42. Tack tack fina Linda för att du är den person där och berättar om problem du haft.

    Att du berättar kommer att hjälpa många och jag själv börjar förstå jag duger som jag är.

    Du är en förebild därför att du har tänkt om och du har klarat av svåra saker i ditt liv. Ja det blir bättre det har du visat..

    Kramar till dig från Anki

  43. Vilken inspiration du är! Jag har själv haft ätstörningar (anorexi) i hela min tonår + unga vuxna liv. Fällde några tårar igår när jag hörde din historia för nästan allt stämde in på mig själv.

    Du ska verkligen vara stolt över dig själv🙂
    KRAM!

  44. Hej Linda

    Vad du är modig! Vilken förebild!

    Du ska vara väldigt stolt över dig själv….Och du, du är vacker, fastän du blivigt äldre!!!

    Massor av kramar Tove

  45. Hej Linda,
    Jag ville bara, precis som alla andra, berömma dig för det mod som du har visat. Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig, o därför vill jag inte skriva exakt vad jag känner för min kropp. Men jag vill att du ska veta att skammen som jag fick idag efter att jag hade varit inne på toaletten var otroligt starkare idag än det brukar vara, eftersom det känns som att jag har svikit dig på något sätt.
    Jag vet att det låter jättekonstigt men jag ville bara att du skulle veta hur starkt du har påverkat mig. Du är så otroligt vacker och så otroligt smart och jag önskar dig all lycka i livet!
    Mvh
    Frida

  46. Linda, du har gjort en fantastisk insats genom att bjuda på dig själv. Du har räckt ut handen till oss och vi fattar den så gärna.

    Anorexi/bulimi förstör liv, men genom mer kunskap, stöttning och pengar till sjukvården så kan det bli bättre.

    Stor kram till dig Linda som har visat så mycket mod. Kram även till alla er som kämpar mot detta helvete.

  47. Jag ville bara säga vilken otroligt stark människa du är! Jag blev otroligt berörd av din historia, och jag satt och grät framför tv:en. Jag lider själv av ätstörningar, ortorexi, och jag kämpar med att försöka bli frisk. Men som du säger, man lever i ett “helvete”, och det går inte en dag eller ens en minut då jag är fri från alla jobbiga tankar. Trots att jag sökt hjälp så känns det så hopplöst! Men när jag såg ditt program igår blev jag så glad att du lyckats bli frisk och lycklig! Du är en förebild!

  48. Tack Linda.
    Jag har en dotter med anorexi. tack för att du berättar att ni inte är ensamma. Du är verkligen en förebild.
    Kram

  49. Hej Linda!
    Du var helt underbar i programmet igår, grät mkt när du berättade o även om jag inte haft dom problem som du haft , men andra problem så vet jag hur mkt man håller allt inom sig, jag har aldrig vågat be mina vänner om hjälp pga av att man inte vill vara till besvär, men du fick mig att förstå att riktiga vänner det är dom som finns där för en hela tiden…
    Kram Carola

  50. Tack för ett oerhört gripande program igår! Mina två döttrar har kämpat mot sjukdomen under lång tid så det berörde oss enormt. Tack!
    Anneli

  51. Tack Linda! Jag har precis sett programmet och känner mig otroligt berörd. Din historia känns till viss del lik min historia. Det var så befriande att höra dig beskriva exakt hur jag har känt mig. Inte bara vad gäller ätstörningar utan också när de kommer till strävan efter perfektion. Jag ser att många hur kommenterat och det gör mig glad för du förtjänar all uppskattning i världen för att du tog upp det här något tabu-belagda ämnet. Du har berört mig. Du har hjälpt mig. Nu ska jag försöka att hjälpa mig själv och så småningom vill jag liksom dig hjälpa andra. Vill avsluta med att säga att du ÄR en fantastisk förebild för unga tjejer som mig. Jag önskar dig all lycka i framtiden! Tack än en gång!
    Kram/ Mia

  52. Hej du fantastiska människa.
    Du ska vara så otroligt stolt över dig själv som faktiskt gick ut med dina ätstörningar i media. Jag själv lider inte av denna vidriga sjukdom, men jag har flera viktiga personer i min närhet som lider av den. Det är så svårt att veta vad man ska göra för att få dem på bättringsvägen, men jag hoppas och vet att ditt program med ditt otroligt fina tal som gick rakt in i hjärtat kommer hjälpa många tjejer och killar som lider av ätstörningar.
    Tack så jättemycket för allt du gör, du är en otrolig förebild och du ska aldrig skämmas över någonting du gjort eller tyckt tidigare. Att du ändrat livsstil och försöker nu hjälpa andra människor i samma situation är fullkomligt storartat!!
    MÃ¥nga kramar till dig,
    Linnéa Wäisänen

Comments are now closed.