Just nu är det inte smickrande att äga ett finskt pass… 19,1 % röstade nämligen på Sannfinländarna. SD grabbarna här i Sverige är turturduvor jämfört med Sannfinländarna. Inte nog med att de vill ha ut alla invandrare ur Finland…de vill också utrota oss finlandssvenskar, trots att vi bott i Finland många hundra år och det fortfarande finns helt svenskspråkiga trakter i Finland.

Suck, det här får mig att vilja skynda på mitt projekt (att bli svensk medborgare). Kommer dock att behålla det finska medborgarskapet också.

God natt, Linda

3 thoughts on “Finlandssvenskarna utrotas sakta men säkert

  1. Ja, Finland blir ju mer och finskt, dvs vi finlandssvenskar håller på att bli av med vårt modersmål. Men Linda, trots detta, så behåll ditt finska medborgarskap. Jag ångrar att jag avsade mig mitt finska medborgarskap, dvs bytte till svenskt.

    1. Hej Chris! Ja, jag skall behålla mitt finska medborgarskap, trots att jag ansöker om det svenska. Tidigare har jag inte velat ha även svenskt medborgarskap pga min starka kärlek till mitt hemland. Men nu kommer finlandssvenskarna och det svenska språket att försvinna. Det gör mig ledsen och upprörd.
      Kram på dig Chris, Linda

  2. Skriv din kommentar här!
    Jag blir väldigt ledsen att höra om detta att Svenskan håller på att försvinna i Finland. har upptäckt Österbotten och alla trevliga människor som bor där. Det är synd av många olika skäl, tillhörigheten till resten av Skandinavien språkmässigt försvinner. Vi i Norge, Sverige och Danmark kan tala med varandra men Finländarna isolerar sig själva om man väljer att utrota Svenskan. ( Dock inte Finländare som talar Svenska) Dessutom är Svenskan som talas i Finland en av de vackraste dialekter som finns!!
    Må så gott!

Comments are now closed.