Jag har en tuff dag bakom mig. Sitter i taxin på väg hem från TV4. Medverkade precis i programmet Kvällsöppet. Vi pratade om ifall svensk barnuppfostran är för mesig. Programmet började dock med en duell mellan Jan Björklund och Rosanna Dinamarca. Det var skrämmande att lyssna på Rosanna. Först anklagade hon Jan för att inte inneha viss information (statistik) och därefter påstod hon att 10 och 12-åriga barn var alldeles för små för att genomgå intagningsprov på musikskola. Herregud, hon vet ju tydligen ingenting om musik/musikintresse/musikstudier!!! Vid 10-års ålder kan man redan vara på otroligt hög nivå. Jag turnerade första gången med ungdomsorkestern The Helsinki Juniorstrings i USA och Canada när jag var åtta. Spelade då i stora konserthus och på Rockefeller Center i New York.
Rosanna var också orolig över att det skulle bli på grund av föräldrarnas önskan, inte barnens, som barnen började studera på musikskola. Men hallå!…intagningsprov skulle ju sätta stop för det att föräldrar kunde tvinga sina barn att välja musiklinjen! De som sitter i juryn tar ju in endast de barn som visar entusiasm och musikalisk talang. Det syns och hörs väldigt tydligt på barn som spelar eller sjunger, ifall de inte gillar det de gör.

Kram och god natt, Linda

4 thoughts on “Rosanna Dinamarca, du är ute och cyklar!

  1. så sant, det funkar inte att tvinga barn till högre nivåer i något det kommer från deras egnas hjärtas lust……..
    jag tror att det är många gånger tvärtom, vi föräldrar försöker hålla tillbaka barnet i sin drivkraft, för att skydda dom för allt för höga påfrästningar……………

    kramen……

  2. HEJ!
    Såg programmet igår. Synd att du inte fick mer plats.
    Jag hÃ¥ller med dig ang det du skriver om Rosanna och hennes korkade pÃ¥stÃ¥enden. När jag gick i plugget i Finland sÃ¥ hade vi stora inträdesprov till “realskolan”- jag var 11 Ã¥r dÃ¥ och det klarar ungarna av. Absolut att man idag curlar sina ungar för mycket, iaf här i Sverige. Synd att sÃ¥dana här intressanta diskussionsämnen blir sÃ¥ sönderhackade.

  3. Hej Linda!

    Såg programmet igår. Synd att du inte fick vara med mer. Du var jättefin!
    Undrar var din blus/tunika som du hade på dig är köpt nånstans?
    Vore gulligt om du kunde svara.

    Tack & Kram!

  4. Du har så rätt.
    Rosanna vet verkligen inte vad hon pratar om. Synd att du inte kunde vara med där.
    Sökte själv musikklass när jag var 10 år (och kom till min glädje in) och som du skrev det hörs och syns om barnet är musikaliskt nog för att gå i musikklass och om barnet vill. Och “juryn” tar bara ut de som verkligen “passar”.

Comments are now closed.