Jag tror att “Det blir bättre” kommer att uppskattas av väldigt många, men så kommer det också att finnas personer som frågar “Varför skall kändisar älta sina problem på TV?”, speciellt innan de sett programmen.

Idén med detta program är inte att få oss att se ut som offer, utan att visa hur lycklig och framgångsrik man kan bli trots att man farit illa i barndomen, som tonåring eller vuxen. Vi alla som medverkar i programmet kommer att berätta hur vi tagit oss ur våra respektive problem.

I mitt fall talar vi mest om ätstörningarna anorexi, ortorexi och bulimi. Jag kommer att berätta vad som ligger bakom dessa sjukdomar. Jag kommer också att berätta vilka knep jag använde för att dölja allt från omgivningen och uppmana alla som misstänker något i den drabbades närhet att ta upp saken omedelbart. Det viktigaste i programmet kommer att vara det när jag berättar vad som krävdes och hur jag tänkte när jag äntligen efter nästan 24 år av ätstörningar lyckades ta mig ur “helvetet”.

Problemet med ätstörningar är mycket vanligare än man tror. Jag tror inte ett dugg på statistiken.

6 thoughts on “Därför har jag valt att medverka i TV-programmet "Det blir bättre"

  1. Hejsan Linda =)
    Skoj att jag hittade till din blogg. Gillar verkligen dig. Är själv finska och alltid skoj att ha något gemensamt *skrattar* Men nu har jag fullt upp att läsa i din blogg, mååånga sidor antar jag *härligt*
    Ha en toppen dag. Kram så länge

  2. Stort att vara med i denna typ av program Linda, att ge andra förhoppning och att det kan gå att förändra sitt liv.

  3. Hej

    Heter du inte Linda Lampenius -Cullberg?
    Man kan väl inte heta sin makes efternamn före sitt eget? Eller har jag missat ngt de ändrat i lagen?

    1. Hej Cathrine!
      Tack för din kommentar! Jag antar att du inte är svensk eller inte längre bor i Sverige. Enligt svensk lag får man inte ha dubbelnamn (inga bindestreck i Sverige).
      Man får fritt välja ifall man tar sin mans namn som efternamn och behåller sitt egna som mellannamn, eller tvärtom. När vi gifte oss bestämde jag att heta Linda Lampenius Cullberg. Först när Olivia föddes, fick jag veta att mitt egna efternamn då bara räknades som ett mellannamn. Ett mellannamn kan inte gå vidare till barnen, så jag ändrade mitt hela namn till Linda Cullberg Lampenius, för att Olivia skulle kunna ha Lampenius som mellannamn. Ifall jag inte hade ändrat följden på efternamnen, så hade Lampenius alltså inte kunnat gå vidare.
      Systemet i Sverige är helt sjuuuukt idiotiskt!!! Fattar inte varför man inte får ha dubbelnamn i detta land?! Men så är det i alla fall.
      Mvh, Linda

  4. Hamnade på din blogg av en slump. Jag och min sambo har suttit på psykakuten med vår älskade dotter inatt som tagit för många sömntabletter. Hon är svårt sjuk i Bulimi sedan flera år. Jag kommer ALDRIG att förlora hoppet att hon ska bli frisk! Tycker att du är otroligt modig och stark som ställer upp i ett sådant program. Det är just det som det behövs mera av. Kända personer som vågar visa en annan verklighet än alla dessa kändisar som bara tjatar om sina tränings och dietre som bara spär på alla dessa unga tjejer och killars snedvridna syn på sina kroppar. Heder åt dig Linda!!Kram från Ann

  5. Jag tycker att det är en sådan bra sak att du medverkar i “Det blir bättre” och berättar om dina ätstörningar.
    Jag drabbades själv av viljan att bli slank, vilket sedan drog sig över hela min gymnasietid och tog bort allt som jag egentligen borde kunnat ha uppleva under den tiden.

    Allting ersatt av att ensamheten tar över allting, att maten faktiskt blir ens enda vän, det enda som ger variationen i ens liv praktiskt taget…

    Jag kommer att titta på söndagens avsnitt.
    Tack för att du visar de som inte kan förstå.

    // Victoria

Comments are now closed.