Det är bedrövligt att se all förödelse i Japan. Tycker så synd om alla som förlorat sina släktingar och vänner, sina hem.

Visste inte att Japan hade så många kärnkraftverk, trots att jag varit där på turné.
Tycker att det är ansvarslöst och förskräckligt att man bygger kärnkraftverk på områden som är utsatta för jordbävningar.

Vi borde sluta klaga på vårt väder, på våra långa vintrar och istället vara tacksamma för att vi bor i ett land där sådana naturkatastrofer som sker i t.ex. Asien inte förekommer.

Vi är lyckligt lottade!

Kramar, Linda

3 thoughts on “Japan

  1. Jag håller med dig Linda ang. detta med att bygga kärnkraftverk i länder och områden som man vet är utsatta för jordbävningar. Dessa katastrofer i kärnkraftsverken i Japan – med härdsmälta som sker nu i Japan kommer att få konsekvenser vi förmodligen inte har en aning om, än!
    Det är nog inte bara Japan som drabbas av konskevenserna av härdsmältan. Vi vett ju hur det var med Tjernobyl.

  2. Jag håller med dig, förstår inte hur de kan få ha kärnkraftverk i sådana områden, i sådana fall skulle de vara placerade mycket längre in mot land, det ser ju ut på bilderna som det här ligger precis vid vattnet, hur sjutton tänker man? Det är så läskigt med radioaktiva ämnen, det kan leda till skador som inte kommer synas förrän om många år.

  3. Tja, vad ska man säga? Japans yta är 2/3 av Sveriges och på denna yta trängs 125 miljoner människor. Eftersom Japan i princip är ett stort otillgängligt berg, är 80% av landet inte lämpligt att bo på och trängs alla dessa miljoner människor längs med kusterna. Landet har väldigt få naturtillgångar och andra resurser och är därför, beklagligt nog, beroende av kärnkraften för att denna högteknologiska nation ska få el osv. Finns inget likvärdigt alternativ, så jag vet inte om det är så ansvarslöst… Det är ju en fråga om livskvalité, men när katastrofen är ett faktum är det ju fullständigt horribelt!

    Men du har helt rätt att vi Skandinaver borde uppskatta vår icke-utsatta placering. Men även demokratin och välfärden. Vi är ett bortskämt folk (kan jag konstatera som utlandssvensk).

    Nåväl, hamnade här eftersom Wickan (min gamla barndomsvän och granne) hade skrivit att jag skulle kolla in bloggen med en bild på henne!😉 Den var i och för sig snygg, men jag tyckte det var mer intressant med Japan (och ditt uppträdande med den Österrikiska orkestern)…ha, ha…. Såg ut som att ni hade det kul i Sälen i alla fall!

    Ha en bra dag!

    Vårhälsningar från Belgrad,

    Maria

Comments are now closed.