Min svärmor Marta Cullberg Weston har kommit ut med en bok om kvinnlig avundsjuka. Hon var gäst på TV4 idag (Efter Tio med Malou). Väldigt intressant diskussion.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=diskussion_om_kvinnlig_avundsjuka&videoid=1302832

Marta förklarar i programmet att tjejer vanligtvis umgås i väldigt små grupper, medan killar tillhör en större grupp (killar). Killarna lär sig att hantera sin avundsjuka och tar problemen direkt med varandra. Tjejer däremot pratar ofta bakom ryggen på varandra.
Klippet från Solsidan (som visas i Efter Tio) var så träffande…

Kram, Linda

3 thoughts on “Kvinnlig avundsjuka

  1. Hej Linda!
    Tack så mycket för din kommentar, hur jag ska svara på den är lite svårt för jag vet inte riktigt hur det blev så här. Men jag kan i alla fall kanske glädja dig lite genom att berätta att jag får hjälp. Har varit på BUP tidigare i omgångar och går nu på vuxenpsyk på en DBT-behandling! Så förhoppningsvis så kommer det att hjälpa mig ännu mer än vad det redan har gjort!

    Kram!

  2. Tack, va snällt och omtänksamt av dig!🙂
    Jag har faktiskt haft turen att hitta någon som är riktigt bra så jag kan äntligen öppna mig lite mer. Jag behöver lite tid bara.

    Kram!

  3. Det verkar intressant, avundsjuka är ett svårt ämne att tackla och det är ju fult att känna avund så heller inget nån vill diskutera öppet. Men att kvinnor skulle vara mer elaka i sin avundsjuka än män och kanske du även menar är mer avundsjuka än män -det känner jag inte igen?!

Comments are now closed.