Kollade på slutet av Melodifestivalen när vi kom hem. Såg repriserna och kollade på nätet under sändningen.

Bilder från svt:s hemsida.

1) Linda Sundblad: Lucky You. Förstår inte riktigt varför Linda gjorde detta nummer. Hon är ju i normala fall så cool och chic. Den här låten lät som om den var skriven för Amy Diamond, samma gäller styling och koreografi. Gillar annars Linda Sundblad, men låten och numret var inte till hennes fördel. Olivia, som snart fyller två, gillade låten.

2) Simon Forsberg: Tid att andas. Ifall denna låt hade framförts av Sonja Aldén, Shirley Clamp eller Peter Jöback, så hade den fungerat perfekt. Tyvärr så hade inte Simon den karisman som krävs för en solo-ballad.

3) Sara Lumholdt: Enemy. Vilken besvikelse! Tyvärr…Sara sjöng så fruktansvärt falskt, att jag inte hade kunnat släppa henne vidare från första audition, ifall hon hade deltagit i X Factor. På nätet hör man den pinsamma skillnaden. Lyssna på live-versionen på svt:s hemsida och jämför den med studio/singel versionen som finns på samma hemsida. Ljudteknikern/producenten har nog fått köra autotuner genom hela låten. Det kallar jag fusk. Hade väntat mig mer…

4) The Playtones: The King. Jag är ledsen, men den svenska dansbandsmusiken är inte min grej! Måste dock säga att den finska dansbandsmusiken är ännu värre…den går alltid i moll! Hur tror svenska folket att någon ute i Europa skulle rösta på denna musik genre?! Gossarna i bandet verkade ju vara glada och härliga människor. Plus för det!

5) Shirley’s Angels: I thought it was forever. Shirley, Jessica och Sara och Vera är otroligt proffsiga på scen…och supertrevliga, måste jag tillägga. Jag fick inte chansen att höra hela låten. Hörde bara en kort snutt och det lät ju bra. Framförallt såg det bra ut! Måste höra låten i andra chansen för att kunna säga mer.

6) Sebastian: No one else could. Den här låten hörde jag också bara en snutt av. Lät ganska bra. Sorry, svårt att säga mer.

7) Sara Varga: Spring för livet. Vad härligt med denna låt med en fin text i ett sammanhang där texten oftast är bla-bla-bla. Sara framförde låten med äkta känsla och hon var så vacker.

8  Eric Saade: Popular. Bara namnet på låten får mig att tänka “suck, en tuggummipoplåt igen!”. Och det var ju precis en sådan. Sorry, texten var förskräcklig. Erics nummer var alldeles för likt Manboy numret. Det här hade man sett förut. Jag är säker på att medelåldern på dem som röstar på en låt som denna ligger under 20. Glas-spektaklet var för mycket. Blev rörigt. Förresten , varför har stylisterna fått både Eric och Danny att se ut som om de gick omkring med en jätteblöja i brallorna? Varken manligt eller snyggt.

Lena PH och Dead by April framförde kvällens bästa nummer.

Så ja, nu har jag sagt mitt. Vad tyckte ni? Berätta gärna vilka låtar ni gillade och varför.

Kram,Linda

One thought on “Melodifestivalen deltävling 3

  1. Kunde inte skriva bättre själv. Tycker faktiskt som du..nästan. Förutom Sara Vs låt som var fruktansvärt dålig…! Fattar inget. Och Sara. L sjöng så falskt så det var pinsamt å hennes vägnar. Hon ska kalla sig “sångerska”? Bäst var naturligtvis underbara, vackra, roliga, snygga….m.m. Lena Ph. Bäst bäst. Blir bara bättre och bättre.
    vilken fin blogg du har.
    Kram Eva

Comments are now closed.