3 thoughts on “Gäst på Gomorron Sverige kl 08:45

  1. Du är så bra Linda! Har börjat läsa din blogg och tycker det är roligt att du bloggar.
    Kram från Finland🙂

  2. Hej Linda!

    För kännedom, detta mejl skickades till SVT i dag:

    “Redaktionen för Gomorron Sverige,

    I morse såg jag intervjun med Linda Lampenius och kom efterhand att förfasas över journalistens attityd. En stor del av intervjun kretsade kring det faktum att Linda Lampenius har blivit mamma till en dotter. Frågorna var, anser jag, klassiskt könsstereotypa, där hon fick den ena frågan efter den andra om hur moderskapet hade påverkat hennes yrkesliv och om det hade förändrat henne som människa (“nej, jag är samma Linda, svarade hon, befriande nog). Naturligtvis hade liknande frågor kunnat ställas till en manlig internationellt otroligt framgångsrik violinist-solist som nyligen blivit pappa, men den typen av frågor riktade till män är dessvärre ganska sällsynta – framgångsrika män får i regel betydligt färre frågor i mediala sammanhang om sina familjeförhållanden än kvinnliga dito.

    Än värre var emellertid reporterns reaktion när Linda Lampenius på en direkt fråga initierat förklarar varför äldre violiner är så mycket bättre än nytillverkade. Mitt i redogörelsen säger Bendjelloul “Vad du kan mycket!”, med förvånat tonfall. Varpå Lampenius, uppenbart irriterad, säger: “Trots att jag är blond!” Under de sista minuterna av intervjun är stämningen uppenbart spänd och det hela slutar med att Linda Lampenius ber om ursäkt för att hon var hård mot intervjuaren – naturligtvis en helt sund reaktion på inskränkta frågor och kommentarer.

    Detta är för en hyfsat luttrad medieanalytiker ett av de mest flagranta klavertramp rakt ner i könsstereotypin som jag har bevittnat på mycket lång tid. Att det händer i SVT – public service – gör det hela än mer prekärt. Det får mig att bland annat fundera kring hur redaktionens/journalistens agerande relaterar till den policy om likabehandling som Sveriges Television har att efterleva. Det får mig också att fundera på hur det samtalas kring dessa viktiga frågor på redaktionens möten och i de förberedelser som görs inför varje sändningstillfälle. Ser fram emot ert svar.

    Bästa hälsningar,

    Mia-Marie Hammarlin
    —————————-
    Ph.D. Assistant Professor.
    Department of Communication and Media
    Lund University
    Box 201
    221 00 Lund
    Sweden
    Work phone: +46 46 2220116
    Mobile phone: +46 730871460
    mia-marie.hammarlin@kom.lu.se

Comments are now closed.