Hur skall allt sluta? Dagen började så underbart. Det var så vackert på morgonen när vi åkte till flygplatsen. Jag ÄLSKAR nämligen snö…Ja, jag vet, inte helt normalt…Men vid incheckningen började äventyret.

Precis checkat in

Bandet bakom incheckningen fungerade nämligen inte. Det vred om några gånger i magen och jag frågade tjejerna bakom disken ifall det vore klokt att ta ut klänningen/skorna/medicinerna ur väskorna, eftersom jag skulle spela konserter i Borgå (5 mil från Helsingfors) kl 16:00 och 19:00, men Norwegiantjejerna LOVADE att väskorna skulle komma med på planet…100% säkert! Jag skulle inte oroa mig, tyckte de. Betalade även för extra väska. Hade nämligen med mig 125 CD skivor (julskivan Angels) som jag skulle sälja i kyrkan.

Mitt pick och pack

…Så jag lämnade mina två resväskor, SOM MED SÄKERHET SKULLE HÄMTAS MED EN VAGN, i deras händer.

Helsingfors-Vanda flygplats

När jag hade landat i Helsingfors, fick jag se detta. Det bådade inget gott… Jag väntade och väntade och väntade… Inga väskor!!! #/)!#/?/¤#%&¤#  Stod i evighet i kö för att få fråga var väskorna kunde vara. När jag äntligen kom fram till disken, fick jag veta att de inte visste var väskorna var. Klockan var då kvart i ett och min repetition med kören och pianisten skulle börja i Borgå Domkyrka 15 minuter senare! Det var snöyra och väldigt halt på vägarna. Visste att det skulle ta minst 40 minuter att åka till Borgå. Ringde min mamma, som slängde sig i bilen för att komma till flygplatsen och sedan köra mig till kyrkan. Hur skulle jag hinna hitta en klänning&skor och få mina cd skivor till kyrkan innan första konserten drog igång vid fyra. Hjärnan gick på högvarv. Ringde tre tjejer som jag coachade då jag var domare i X Factor (de bor nämligen i Borgå) och frågade ifall det fanns någon bra butik med festklänningar i Borgå (Borgå har ca 48000 invånare). De tipsade mig om en butik där det fanns franska kläder och en med finsk design.

Klänningen jag köpte i Borgå

Det blev butiken med finska kläder…Tazzia. Såg klänningen i fönstret och sade att den skall jag ha. Rusade in i butiken tre minuter i två. På dörren stod det att de stängde två. Provade klänningen på några sekunder och lyckligtvis satt den perfekt. Sedan sprang jag över gatan till en skoaffär och köpte första bästa svarta högklackade skorna.

Borgå Domkyrka

Anlände till kyrkan kvart över två. Körmedlemmarna och dirigenten verkade glada över att jag äntligen var där. Jag slet ut fiolen ur lådan och vi drog igenom alla låtarna på ett huj. Samtidigt som jag spelade pratade jag med ljudkillen om nivåer. Tur att man är kvinna och kan göra två saker på samma gång😉

Mina handledsvärmare

Här är förresten värmarna jag inte kan leva utan. Köpte dem på Gotland i somras. De åker av först precis när jag går in på scen.

Här är konsertprogrammet och mitt kära instrument. Nu gäller det bara att glömma allt och spela fint. Kan bara inte släppa min besvikelse och ilska mot personalen på Norwegian. De lovade ju att väskorna skulle komma med! %”)%()!#(//#%/)¤

Fortsättning följer…

Kram på er så länge, Linda